Opdrachten van het Lokaal Loket Kinderopvang
Het Lokaal Loket heeft een aantal opdrachten die de zoektocht van gezinnen naar kinderopvang vergemakkelijken:
- Gezinnen informeren en ondersteunen.
- Als een loket dit wil: een attest inkomenstarief voor ouders aanvragen of herberekenen.
- Samenwerken met organisatoren kinderopvang, met andere organisaties die gezinnen ondersteunen en met andere Lokale Loketten Kinderopvang.
- De registratie van kinderopvangvragen coördineren. Daarvoor kan je het sjabloon registratie opvangvragen gebruiken.
Ontdek meer over het Lokaal Loket Kinderopvang
Webinar Het Lokaal Loket Kinderopvang: een onmisbare schakel

Over de functie en meerwaarde van een Lokaal Loket Kinderopvang.
Bekijk ook de presentatie bij de webinar.
Goede praktijken: inspirerende voorbeelden
Lokaal Loket Kinderopvang opstarten
Wil je een Lokaal Loket Kinderopvang opstarten?
Download het stappenplan en ontdek welke acties je moet ondernemen om een Lokaal Loket Kinderopvang te starten.
Webinar Aan de slag als Lokaal Loket Kinderopvang

Volg de webinar 'Aan de slag als Lokaal Loket Kinderopvang: opstarten van het loket, opdrachten en subsidiemogelijkheden'. Bekijk ook de presentatie.
Procedures en formulieren
Voor de werking en registratie zijn verschillende procedures en formulieren beschikbaar:
Aanmelden van een Lokaal Loket Kinderopvang
Subsidieaanvragen
Rekeningnummer doorgeven of veranderen
Gemachtigde personen voor attesten inkomenstarief doorgeven
Bekijk de procedure en formulieren om gemachtigde personen voor attesten inkomenstarief door te geven aan Opgroeien.
Het werkingsgebied veranderen
De organisator van het loket veranderen
Het Lokaal Loket Kinderopvang stoppen
Digitaal loket
Waarom een digitaal systeem?
Een digitaal systeem kan een waardevolle ondersteuning bieden voor het lokaal loket kinderopvang. Het helpt bij:
- Weergave van het aanbod: ouders krijgen een overzicht van opvangmogelijkheden.
- Opvangvragen registreren: ouders kunnen digitaal een aanvraag voor opvang indienen.
- Opvolging en administratie: informatie over opvangvragen wordt gestructureerd bijgehouden en beheerd.
Welke systemen zijn beschikbaar?
Er zijn verschillende digitale oplossingen mogelijk, variërend van:
- Een eenvoudig informatiesysteem: dit geeft ouders inzicht in het kinderopvangaanbod binnen de gemeente of regio.
- Een uitgebreid registratiesysteem: hierin worden opvangvragen niet alleen geregistreerd, maar ook opgevolgd en beheerd.
Hoe kies je het juiste IT-systeem?
In deze overzichtstabel vind je nuttige informatie om de juiste keuze te maken voor jouw lokaal loket. De tabel bevat:
- Een overzicht van bestaande IT-systemen en hun functionaliteiten.
- Wat volgens Opgroeien minimaal nodig is om de basiswerking van een lokaal loket te garanderen (zie de gekleurde rijen).
Contactgegevens van leveranciers die digitale systemen aanbieden
Opvang.Vlaanderen (Cubitec)
Anton Aerts en Michiel Steegmans
contact@opvang.vlaanderen
tel. 03 369 40 21
Website
Tactics
Taco Orens
Taco.Orens@tactics.be
tel. 0486 26 22 24
Website
Referenties: Brussel, Aalst, Antwerpen
Vandasin
Mathieux Beuten
info@kinderopvangwijzer.be
tel. 0498 69 28 88
Referenties: Kinderopvangwijzer
Sanmax projects
Gwen Claes
gwen@sanmax.be
tel. 089 44 99 44
Website
Referenties: Sint-Niklaas
Infano
Nathalie Droogers
lokaalloket@kinder-opvang.be
tel. 0478 45 06 14
Website
Referenties: Kampenhout, Zaventem
Koning Apestaart
Liesbeth Hermans
Liesbeth@koningapestaart.be
tel. 052 28 02 30
Website
Referentie: Gent
Digitale strategie Lokale Loketten Kinderopvang
Dit rapport onderzoekt digitale oplossingen om betrouwbare cijfers over opvangbehoeften te verkrijgen, het matchingsproces te verbeteren en de samenwerking tussen lokale loketten, organisatoren en ouders te optimaliseren.
Problemen in kinderopvang melden
Als brugfiguur tussen ouders en opvangvoorzieningen vangt het Lokaal Loket Kinderopvang signalen op over mogelijke problemen in de kinderopvang.
Waar kan je zulke signalen melden? Wat doet Opgroeien met meldingen en klachten? En welke verplichtingen hebben opvangorganisatoren?
Alle informatie hierover vind je in onderstaand document.
Lokale aanpak als een opvang sluit
Wanneer Opgroeien een vergunning van een kinderopvang opheft of schorst, spelen lokale besturen en loketten een belangrijke rol.
- Stappenplan: Een overzicht met richtlijnen en hulpmiddelen om ouders en opvanginitiatieven te ondersteunen bij het vinden van een alternatief.
- Subsidie voor tijdelijke vervangcapaciteit: Organisatoren kunnen een subsidie krijgen voor de realisatie van tijdelijke vervangcapaciteit als Opgroeien de vergunning schorst of opheft, of als een opvang stopt door overmacht of faillissement. Lokale besturen en Lokale Loketten coördineren en vragen toestemming.
Op onze website vind je hierover meer informatie.
Lokale Loketten Kinderopvang: overzicht en evolutie
Dit dashboard geeft inzicht in de spreiding en evolutie van de Lokale Loketten Kinderopvang. Het dashboard toont:
- de gesubsidieerde Lokale Loketten Kinderopvang per gemeente
- het percentage gemeenten met een loket
- de evolutie sinds 2021, inclusief de impact van gemeentefusies vanaf 2025
Interactieve Overzichtskaarten
- Eerste pagina: spreiding volgens de nieuwe fusiegemeenten vanaf 2025
- Tweede pagina: spreiding van 2020 tot 2024
Beweeg met de cursor over een gemeente en ontdek:
- de naam van het Lokaal Loket Kinderopvang
- of het een gemeentelijk of intergemeentelijk loket is
- contactgegevens (beschikbaar via de Kinderopvangzoeker)
Evolutie van de Lokale Loketten Kinderopvang
- Derde pagina: evolutie van het aantal gesubsidieerde Lokale Loketten Kinderopvang sinds 2021
- met onderscheid tussen gemeentelijke lokale loketten (één gemeente als werkgebied) en intergemeentelijke lokale loketten (meerdere gemeenten als werkgebied).
- De fusies van gemeenten vanaf 2025 hebben invloed op deze evolutie.
Welke gemeente heeft een gesubsidieerd lokaal loket?
Veelgestelde vragen

Bekijk de veelgestelde vragen over:
Contactgegevens
Er zijn verschillende contactmogelijkheden, afhankelijk van wie je bent en wat je vraag is.