Veelgestelde vragen over lokaal bestuur en loket kinderopvang

Algemeen
Waar kunnen ouders of lokale loketten terecht met een melding of klacht over kinderopvang?

Opgroeien spoort ouders aan om hun bezorgdheden of klachten eerst bij de kinderopvang zelf te melden.  De kinderopvang kan dan volgens zijn klachtenprocedure nagaan wat er is gebeurd en of de opvang iets kan ondernemen om de bezorgdheden van ouders weg te nemen. 

Vindt de ouder geen oplossing of is de drempel te groot om dit de jouw opvang te melden, dan kan deze persoon dit melden bij Opgroeipunt. Ook lokale besturen, Lokale Loketten burgers en andere organisaties kunnen met hun bezorgdheden en klachten bij Opgroeipunt terecht. 

Moet je een opportuniteitsadvies vragen bij een lokaal bestuur als je een overname doet? 
  • Neen. Voor een overname of wijziging rechtsvorm van een bestaande locatie is een opportuniteitsadvies niet nodig
  • Een opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur is sinds 1 januari 2022 voor groepsopvang wel nodig als je: 

    • Een nieuwe vergunning locatie groepsopvang wil aanvragen.
    • Een nieuwe vergunning locatie groepsopvang wil aanvragen na een weigering of opheffing vergunning.
    • De opvanglocatie wil verhuizen binnen of buiten de gemeente.
    • Het aantal vergunde plaatsen wil verhogen met minstens 9 plaatsen.
    • een uitbreiding van gezinsopvang naar groepsopvang wil realiseren. 

    Meer info over het opportuniteitsadvies

     

Moet elke gemeente een adviesraad hebben voor kinderopvang? In welke vorm?

Ja, elke gemeente is verplicht om een Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) op te starten en te organiseren. Het LOK speelt een belangrijke rol in het overleg tussen de Vlaamse en lokale overheden om te zorgen voor voldoende, betaalbare en kwaliteitsvolle kinderopvang.

Vorm van het LOK

Het LOK hoeft geen aparte gemeentelijke adviesraad te zijn. Lokale besturen kunnen het overleg ook integreren in bestaande structuren, zoals:

  • Het Huis van het Kind
  • Een brede adviesraad gezinsbeleid

In dat geval moet wél voldaan worden aan de formele voorwaarden voor adviesraden, zoals:

  • Een intern reglement
  • Afspraken over aanwezigheden en stemgerechtigden

Gemeenten bepalen zelf:

  • Voor welke thema’s een geïntegreerd overleg wenselijk is
  • Voor welke thema’s een sectorspecifiek overleg nodig blijft, bijvoorbeeld voor het Lokaal Loket Kinderopvang

Werking van het LOK

Het LOK moet een formele adviesfunctie vervullen. Opgroeien verwacht minstens:

  • Advies over de ontwikkeling van lokale kinderopvang (zoals uitbreidingen en beleidsdoelstellingen)
  • Advies over de verdeling van subsidieerbare plaatsen en de bijhorende procedures en criteria

Samenstelling van het LOK

Het LOK is een platform voor samenwerking en afstemming tussen:

  • Lokale actoren in de kinderopvang
  • Gebruikers van kinderopvang
  • Het lokaal bestuur

Belangrijk is dat:

  • De wettelijk verplichte partners betrokken zijn
  • Het LOK representatief is voor het werkveld en inspeelt op lokale noden en prioriteiten

Meer info op onze website

Kan het lokaal bestuur de contactgegevens van ouders krijgen om hen rechtstreeks te informeren? 

Nee, vanwege privacyregels is dit niet mogelijk. 

Opgroeien zorgt ervoor dat ouders optimaal worden doorverwezen naar lokale hulplijnen. Daarnaast kan Opgroeien aankondigingen of uitnodigingen van het lokaal bestuur verspreiden naar de getroffen gezinnen.

 

Hoe weet het lokaal bestuur welke opvanglocaties in handhaving zijn? 

De Kinderopvangzoeker bevat informatie over opvanglocaties, inspectierapporten en opvolging door Opgroeien. 

Tip: Geef op de pagina van de locaties je e-mailadres op, zodat je verwittigd wordt wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is.

 

Opvangvragen
Wat met de resterende aanvragen van 2019 die nog geen voorstel kregen of die nog zoekende zijn op het einde van het jaar? 
  • We vragen nu enkel de cijfers op van de aanvragen met startdatum van de opvang in 2019.  
  • Vragen met startdatum in 2020 of waarvan de startdatum wijzigt naar 2020 zullen we volgende jaar opvragen. 
Wat is een unieke opvangvraag? 

Elke geregistreerde opvangvraag gaat over één unieke aanvrager en één uniek kind.  
 
MAAR 

  • Als meerdere personen opvang vragen voor hetzelfde kind, geldt dit als één unieke vraag. 
  • Als door omstandigheden de opvang na een eerste vraag stopt of de vraag vervalt en er wordt opnieuw een vraag gesteld, dan kan je deze registreren als een nieuwe vraag. 

Voorbeelden 

  1. Aanvraag voor een tweeling: 2 unieke opvangvragen 
  2. Aanvraag voor een ouder kindje én een ongeboren baby: 2 unieke opvangvragen 
  3. Ouders vragen opvang en hebben nadien een miskraam. Enkele maanden later zijn ze opnieuw zwanger en doen opnieuw een aanvraag. Dit is een nieuwe unieke opvangvraag. 
Wat als ouders opvang gevonden hebben in een andere gemeente?  

Omdat we kijken naar de nood per gemeente, stond aanvankelijk in de richtlijnen dat ‘opvang gevraagd in jouw gemeente maar gevonden in een andere gemeente’ toch geldt als een onbeantwoorde vraag in jouw gemeente. Na bevraging bij de loketten, blijkt dat velen dit onterecht vinden omdat de vraag wel degelijk beantwoord is.  

Daarom beslisten we om deze richtlijn aan te passen vanaf 2022. Voor de registratie 2022 (dus; alle opvangvragen met gevraagde startdatum in 2022) mag ‘opvang gevraagd in jouw gemeente en gevonden in een andere gemeente’ niet langer geregistreerd worden als een onbeantwoorde vraag.  

Onder welke categorie vallen ouders die een aanvraag doen en een miskraam hebben? 

Die opvangvraag vervalt. Nu bestaat er geen categorie ‘geannuleerde opvangvragen’. We bekijken of het nodig is om dit te voorzien.  

Er is geen verschil tussen opvangvragen die op het moment van het miskraam al een opvangvoorstel kregen en misschien al een plaatsje gereserveerd hadden en opvangvragen waarop nog geen antwoord was. De opvangvraag is niet langer relevant. Je telt ze niet mee in de onbeantwoorde vragen. 

Om te bepalen of een opvangvraag tot een voorrangsgroep behoort of niet moet je gevoelige zaken opvragen. Kan dit zomaar? 

Het kan inderdaad gevoelig liggen om zaken op te vragen. We raden aan om:  

  • de manier van bevraging zo laagdrempelig mogelijk te maken.  
    Er bestaan heel wat voorbeelden van digitale lokale loketten die dit op een laagdrempelige manier in hun intakeformulier verwerkt hebben.  
  • ouders te informeren waarom dit opgevraagd wordt. 
    Het lokaal loket biedt extra ondersteuning aan gezinnen die spontaan moeilijk terecht kunnen in de opvang en dan is het belangrijk om zicht te hebben op de gezinssituatie.
  • ouders te informeren dat deze info gedeeld wordt met de opvang en dat opvang met inkomenstarief voorrang moet geven aan gezinnen met bepaalde kenmerken. 
Moet ik bij de registratie van de subcategorieën zowel het totaal aantal vragen van die categorie registreren als de onbeantwoorde vragen van die subcategorie ? 

Ja. Het is interessant om te weten welk aandeel van dat soort vragen onbeantwoord is gebleven. 

Kan een opvangvraag in meer dan 1 subcategorie vallen? 

Ja. Voorbeeld: een gezin heeft dringende opvang nodig en is tegelijk ook een kwetsbaar gezin. 

Hoe rapporteer ik een opvangvraag waarvan ik niet kan achterhalen of de opvangvraag beantwoord is of niet? 

Als je niet zeker bent of de vraag onbeantwoord is gebleven, tel je ze niet mee in de onbeantwoorde vragen. We bekijken of het nodig is om een categorie ‘antwoord onbekend’ te voorzien.