Opgroeipunt

Opgroeipunt is de plek voor al je feedback over onze diensten en de organisaties die Opgroeien subsidieert en erkent. Wat gaat er goed en wat kan er beter? Vertel Opgroeien over je ervaring, bezorgdheid of klacht. Zo groeien we samen naar de beste zorg voor kinderen, jongeren en gezinnen.
Ga snel naar...

Waarmee kan je bij Opgroeipunt terecht?

Iedereen kan een melding doen bij Opgroeipunt Dat kan een signaal zijn, een uiting van ongenoegen, een klacht, een positieve melding of een informatieve vraag. 

Wat kan je melden?

 Je kan een signaal delen over:

  • diensten van Opgroeien, zoals Kind en Gezin, de ondersteuningscentra jeugdzorg, de sociale diensten jeugdrechtbank, de intersectorale toegangspoorten, de gemeenschapsinstellingen, adoptie en zorgtoeslag
  • organisaties die Opgroeien subsidieert en erkent, zoals kinderopvanglocaties, consultatiebureaus en voorzieningen jeugdhulp

Wanneer is het een klacht?

Een klacht is een duidelijke uiting van ontevredenheid over de dienstverlening van Opgroeien of over de dienstverlening van organisaties die Opgroeien subsidieert en erkent. Een informatievraag of een melding van een probleem of situatie is geen klacht.

Wat doet Opgroeipunt na het melden?

Opgroeipunt registreert alle signalen en bevestigt de ontvangst steeds binnen de 10 kalenderdagen.

Medewerkers van Opgroeien nemen vervolgens contact met je op voor de verdere behandeling. Dat omvat de volgende stappen:

  • het verzamelen van bijkomende informatie
  • bij klachten:
    • het bepalen of Opgroeien je klacht kan behandelen
    • het behandelen van de klacht
    • de afronding en conclusie

Je kan vragen om anoniem te blijven. Dan gebruiken we je gegevens alleen om je te contacteren voor meer info of voor de verdere afhandeling. 

Alle informatie die onder het beroepsgeheim valt, is vertrouwelijk en wordt niet gedeeld zonder jou te informeren. De inhoud van de klacht kan de anonimiteit echter onbedoeld ongedaan maken.

Enkel in het kader van een onderzoek is het mogelijk dat je gegevens of je klacht toch moeten worden gedeeld, zoals wanneer de veiligheid of gezondheid van kind of jongere in het gedrang zou kunnen komen.  

Hoe word je geïnformeerd?

Wanneer je een melding indient via Opgroeipunt dan informeren we jou binnen de 10 kalenderdagen of we die kunnen behandelen of niet.

  • Kan Opgroeipunt er mee aan de slag, dan gebeurt dit binnen de termijn van 45 kalenderdagen of brengen we je op de hoogte als die termijn overschreden wordt.
  • Worden er tussendoor belangrijke stappen gezet in je dossier? Dan zal Opgroeipunt je daarover informeren.
  • We bezorgen jou via mail de nodige informatie of de conclusie van het dossier.

Niet tevreden over de behandeling van Opgroeipunt?

Ben je niet tevreden over de manier waarop je klacht door Opgroeien is behandeld? Dan kan je contact opnemen met de Vlaamse Ombudsdienst.

Opgroeipunt in het kort

  1. Luistert naar je ervaringen met organisaties voor opgroeiende kinderen.
  2. Neemt elk signaal op en beoordeelt of het gaat om een klacht.
  3. Onderzoekt, volgt nauwgezet op en koppelt naar je terug.
  4. Behandelt binnen de termijn van 45 dagen en brengt je op de hoogte als die termijn overschreden wordt.
  5. Doet aanbevelingen om de kwaliteit van de diensten te verbeteren.
  6. Geeft advies en tips als je een probleem zelf wil aanpakken.
  7. Heb je een vraag over jeugdhulp? We zoeken samen uit waar je terecht kan.

Hoe kan je Opgroeipunt bereiken?

  • Telefonisch op 078 170 000, elke werkdag tussen 8 en 20 uur
  • Via het contactformulier
  • Per brief naar Opgroeipunt, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel

Bezorg ons je melding

  1. 1Over
  2. 2Mijn melding
  3. 3Bijlagen
  4. 4Mijn gegevens
  5. 5Bedankt
Ik wil iets melden over
Voor iedereen

Jong of oud, burger of medewerker, positief of negatief, we luisteren aandachtig naar elke ervaring.

Veilig en betrouwbaar

Je kan vragen om je melding anoniem te behandelen. Dan gebruiken we je gegevens alleen om je te contacteren voor meer info of het afhandelen van je melding.

Je blijft op de hoogte

We nemen elke melding ernstig en laten je altijd weten hoe we het opvolgen.

Waar kan je als voorziening met je signaal terecht?

  • Voor de voorzieningen jeugdhulp: de medewerkers van de afdeling Voorzieningenbeleid jeugdhulp zijn je eerste aanspreekpunt.
  • Voor de andere voorzieningen: de klantenbeheerders zijn je eerste aanspreekpunt.

Uitzondering: voor meldingen of klachten over de werking van Opgroeien kan je bij Opgroeipunt terecht. 

Vermoeden van kindermishandeling?

Neem contact op met de hulplijn Geweld, Misbruik en Kindermishandeling: hulplijn 1712

Melding van grensoverschrijdend gedrag? 

Neem contact op met het Vlaams meldpunt voor meldingen van grensoverschrijdend gedrag.