Lokaal Loket Kinderopvang

Het Lokaal Loket Kinderopvang is een neutraal informatie- en ondersteuningspunt voor ouders die kinderopvang zoeken.
Ga snel naar...

Opdrachten van het Lokaal Loket Kinderopvang

Het Lokaal Loket heeft een aantal opdrachten die de zoektocht van gezinnen naar kinderopvang vergemakkelijken: 

  • Gezinnen informeren en ondersteunen.
  • Als een loket dit wil: een attest inkomenstarief voor ouders aanvragen of herberekenen.
  • Samenwerken met organisatoren kinderopvang, met andere organisaties die gezinnen ondersteunen en met andere Lokale Loketten Kinderopvang.
  • De registratie van kinderopvangvragen coördineren. Daarvoor kan je het sjabloon registratie opvangvragen gebruiken. 
Wist je dat?

Webinar Het Lokaal Loket Kinderopvang: een onmisbare schakel

Logo sterk gezien

Over de functie en meerwaarde van een Lokaal Loket Kinderopvang. 

Bekijk ook de presentatie bij de webinar

Lokaal Loket Kinderopvang opstarten

Wil je een Lokaal Loket Kinderopvang opstarten? 

Download het stappenplan en ontdek welke acties je moet ondernemen om een Lokaal Loket Kinderopvang te starten. 

Webinar Aan de slag als Lokaal Loket Kinderopvang

Logo sterk gezien

Volg de webinar 'Aan de slag als Lokaal Loket Kinderopvang: opstarten van het loket, opdrachten en subsidiemogelijkheden'. Bekijk ook de presentatie.

Procedures en formulieren

Voor de werking en registratie zijn verschillende procedures en formulieren beschikbaar: 

Gemachtigde personen voor attesten inkomenstarief doorgeven

Bekijk de procedure en formulieren om gemachtigde personen voor attesten inkomenstarief door te geven aan Opgroeien.

Digitaal loket

Waarom een digitaal systeem? 

Een digitaal systeem kan een waardevolle ondersteuning bieden voor het lokaal loket kinderopvang. Het helpt bij: 

  • Weergave van het aanbod: ouders krijgen een overzicht van opvangmogelijkheden.
  • Opvangvragen registreren: ouders kunnen digitaal een aanvraag voor opvang indienen.
  • Opvolging en administratie: informatie over opvangvragen wordt gestructureerd bijgehouden en beheerd. 

Welke systemen zijn beschikbaar? 

Er zijn verschillende digitale oplossingen mogelijk, variërend van: 

  • Een eenvoudig informatiesysteem: dit geeft ouders inzicht in het kinderopvangaanbod binnen de gemeente of regio.
  • Een uitgebreid registratiesysteem: hierin worden opvangvragen niet alleen geregistreerd, maar ook opgevolgd en beheerd. 

Hoe kies je het juiste IT-systeem? 

In deze overzichtstabel vind je nuttige informatie om de juiste keuze te maken voor jouw lokaal loket. De tabel bevat: 

  • Een overzicht van bestaande IT-systemen en hun functionaliteiten.
  • Wat volgens Opgroeien minimaal nodig is om de basiswerking van een lokaal loket te garanderen (zie de gekleurde rijen). 
Kosten en groepsaankopen

De prijs van een IT-systeem is meestal afhankelijk van de noden en grootte van je lokaal loket. Vraag daarom steeds een offerte aan bij de leverancier. 

Overweeg een groepsaankoop om kosten te drukken. Dit kan bijvoorbeeld via samenwerking met andere gemeenten of een intergemeentelijk samenwerkingsverband.

Contactgegevens van leveranciers die digitale systemen aanbieden

Opvang.Vlaanderen (Cubitec) 

Anton Aerts en Michiel Steegmans 
contact@opvang.vlaanderen 
tel. 03 369 40 21 
Website 

Tactics 

Taco Orens 
Taco.Orens@tactics.be 
tel. 0486 26 22 24 
Website 
Referenties: Brussel, Aalst, Antwerpen 

Vandasin 

Mathieux Beuten 
info@kinderopvangwijzer.be 
tel. 0498 69 28 88 
Referenties: Kinderopvangwijzer 

Sanmax projects 

Gwen Claes 
gwen@sanmax.be 
tel. 089 44 99 44 
Website 
Referenties: Sint-Niklaas 

Infano 

Nathalie Droogers 
lokaalloket@kinder-opvang.be 
tel. 0478 45 06 14 
Website 
Referenties: Kampenhout, Zaventem 

Koning Apestaart 

Liesbeth Hermans
Liesbeth@koningapestaart.be  
tel. 052 28 02 30  
Website
Referentie: Gent  

Digitale strategie Lokale Loketten Kinderopvang

Dit rapport onderzoekt digitale oplossingen om betrouwbare cijfers over opvangbehoeften te verkrijgen, het matchingsproces te verbeteren en de samenwerking tussen lokale loketten, organisatoren en ouders te optimaliseren. 

Problemen in kinderopvang melden

Als brugfiguur tussen ouders en opvangvoorzieningen vangt het Lokaal Loket Kinderopvang signalen op over mogelijke problemen in de kinderopvang. 

Waar kan je zulke signalen melden? Wat doet Opgroeien met meldingen en klachten? En welke verplichtingen hebben opvangorganisatoren? 

Alle informatie hierover vind je in onderstaand document.

Lokale aanpak als een opvang sluit

Wanneer Opgroeien een vergunning van een kinderopvang opheft of schorst, spelen lokale besturen en loketten een belangrijke rol. 

  • Stappenplan: Een overzicht met richtlijnen en hulpmiddelen om ouders en opvanginitiatieven te ondersteunen bij het vinden van een alternatief.
  • Subsidie voor tijdelijke vervangcapaciteit: Organisatoren kunnen een subsidie krijgen voor de realisatie van tijdelijke vervangcapaciteit als Opgroeien de vergunning schorst of opheft, of als een opvang stopt door overmacht of faillissement. Lokale besturen en Lokale Loketten coördineren en vragen toestemming. 

Op onze website vind je hierover meer informatie.

 

 

Lokale Loketten Kinderopvang: overzicht en evolutie

Dit dashboard geeft inzicht in de spreiding en evolutie van de Lokale Loketten Kinderopvang. Het dashboard toont:

  • de gesubsidieerde Lokale Loketten Kinderopvang per gemeente
  • het percentage gemeenten met een loket
  • de evolutie sinds 2021, inclusief de impact van gemeentefusies vanaf 2025

Interactieve Overzichtskaarten

  • Eerste pagina: spreiding volgens de nieuwe fusiegemeenten vanaf 2025
  • Tweede pagina: spreiding van 2020 tot 2024

Beweeg met de cursor over een gemeente en ontdek:

  • de naam van het Lokaal Loket Kinderopvang
  • of het een gemeentelijk of intergemeentelijk loket is
  • contactgegevens (beschikbaar via de Kinderopvangzoeker)

Evolutie van de Lokale Loketten Kinderopvang

  • Derde pagina: evolutie van het aantal gesubsidieerde Lokale Loketten Kinderopvang sinds 2021
    • met onderscheid  tussen gemeentelijke lokale loketten (één gemeente als werkgebied) en intergemeentelijke lokale loketten (meerdere gemeenten als werkgebied).
  • De fusies van gemeenten vanaf 2025 hebben invloed op deze evolutie.

Welke gemeente heeft een gesubsidieerd lokaal loket?

Veelgestelde vragen

Contactgegevens

Er zijn verschillende contactmogelijkheden, afhankelijk van wie je bent en wat je vraag is.

Twijfels of vragen?
  • Heb je een vraag als lokaal bestuur? Neem dan contact op met je intersectorale medewerker.
  • Heb je een melding of klacht over kinderopvang? Deel je ervaring of bezorgdheid met Opgroeipunt.
  • Heb je een vraag als ouder? Bel de Kind en Gezin-Lijn, zij luisteren graag.
  • Heb je een vraag als medewerker van organisator Lokaal Loket Kinderopvang over je dossier? Neem dan contact op met je klantenbeheerder.