Veelgestelde vragen over inkomenstarief

Algemeen
Hoe zoek ik als professional een attest inkomenstarief op voor een ouder?

Een attest inkomenstarief opzoeken kan op drie manieren:

  1. Via ‘Mijn Kind en Gezin’ – als je als organisator een of meerdere medewerkers gemachtigd hebt voor deze toepassing.
  2. Via een Excel-lijst – die je doorstuurt naar Opgroeien; zij vullen de attesten aan.
  3. Via een webservice – indien je toegang hebt tot een digitale koppeling.

Zo zoek je een attest op via ‘Mijn Kind en Gezin’:

STAP 1:
Surf naar Mijn Kind en Gezin, klik op de tegel ‘Inkomenstarief aanvragen of simuleren’ en log in met je digitale sleutel.

STAP 2:
Kies de rol ‘Medewerker kinderopvang – Zoek attest inkomenstarief’.
Moet je je rol wijzigen? Log dan uit, en opnieuw in met de juiste rol.

STAP 3:
Je bent nu ingelogd als ‘Medewerker kinderopvang’. Klik op de tegel ‘Zoek attest inkomenstarief’.

STAP 4:
Vul volgende gegevens in om het attest op te zoeken:

  • Naam, voornaam, geslacht en geboortedatum van het kind
  • Postcode van de gemeente waar het gezin is gedomicilieerd
    (buitenlandse postcodes met meer dan 4 cijfers of letters laat je blanco)
  • Naam van de ouder
  • Naam van de partner, indien van toepassing

STAP 5:
Klik op ‘Attest opvragen’. Als alle gegevens correct zijn, verschijnt een lijst met de beschikbare attesten van het kind.
Via het icoontje in de kolom ‘Download’ kan je het attest openen, opslaan of afdrukken.

 

Hulp nodig? Contacteer de Kind en Gezin-Lijn

Alle info over de attesten inkomenstarief

Hoe weet ik met welke rol ik ben ingelogd voor inkomenstarief?

Je ziet de rol waarmee je bent ingelogd in de rechterbovenhoek van het scherm.

Alle info over de attesten inkomenstarief

screenshot mijnkindengezin
Hoe kies ik een andere rol voor inkomenstarief?

Wil je vanuit een andere rol een attest inkomenstarief aanvragen, zet dan deze stappen:

  1. Klik op het pijltje naast je rol in de rechterbovenhoek van het scherm
  2. Klik op ‘Kies andere hoedanigheid’
  3. Klik op de tegel met de rol die je wil gebruiken

Ben je geregistreerd en ingelogd, maar zie je foute rollen of enkel de rol 'ouder'? Contacteer je klantenbeheerder. Vermeld je naam, rijksregisternummer en e-mailadres waarop de registratie is gebeurd. 

Alle info over de attesten inkomenstarief

Berekening
Mag een berekening worden uitgevoerd met een ‘voorstel van vereenvoudigde aangifte’?

Nee, een voorstel van vereenvoudigde aangifte mag niet gebruikt worden voor de berekening van het inkomenstarief.

De basis voor de berekening is altijd het meest recente Belgische aanslagbiljet dat beschikbaar is op het moment van de aanvraag van het attest inkomenstarief.

Uitzondering:
Als er op dat moment geen aanslagbiljet bestaat, mag je het bruto maandinkomen van de maand vóór de aanvraag invullen.

Alle info over de attesten inkomenstarief

Problemen
Wat als een ouder ondanks je ondersteuning geen attest inkomenstarief bezorgt?

Wanneer een ouder ondanks je ondersteuning geen attest inkomenstarief bezorgt, heb je drie mogelijkheden:

  • Je kan de opvang schorsen.
  • Je kan de opvang stopzetten.
  • Je kan een attest met maximumtarief aanmaken met terugwerkende kracht.

Alle info over de attesten inkomenstarief

Ik zoek met de eID of itsme van de ouder een attest en vind niets of niet alles.

Wanneer je een attest opzoekt via de digitale sleutel van de ouder (eID of itsme), zie je enkel de attesten die met diezelfde digitale sleutel zijn aangemaakt.

Mogelijke oorzaken waarom je geen of niet alle attesten ziet:

  • Het attest werd aangemaakt met de digitale sleutel van de andere ouder. Probeer in te loggen met diens gegevens.
  • Het attest werd manueel aangemaakt door een medewerker en de ouder heeft nadien een account aangemaakt bij Mijn Kind en Gezin. In dat geval moeten de persoonlijke en contactgegevens van de ouder exact overeenkomen met die in het attest. Zo niet, dan is het attest niet zichtbaar.

Heb je na deze controles nog steeds geen resultaat? Contacteer de Kind en Gezin-Lijn.

Alle info over de attesten inkomenstarief

Ik zoek als gemachtigde medewerker een attest, maar krijg geen resultaat.
Ik zoek als gemachtigde medewerker een attest. Ik vul alles correct in, maar krijg geen resultaat.

Vul enkel deze gegevens van het kind in bij de zoekfunctie:

  • voornaam
  • naam
  • geboortedatum
  • geslacht
  • Let op: de gegevens moeten exact overeenkomen met de gegevens in het attest inkomenstarief. 

Heb je nog geen resultaat? Contacteer De Kind en Gezin-Lijn.

Alle info over de attesten inkomenstarief

 

Wat als de ouder (of partner) geen naam of voornaam heeft?

Zet een kruis of streepje in het veld waarvoor geen informatie is. Je kan het veld niet blanco laten.

Alle info over de attesten inkomenstarief

Wat als een ouder na een herinnering te laat een herberekening bij een vervallen attest aanvraagt?
  • Je vraagt aan de Kind en Gezin-Lijn om de startdatum van de herberekening te laten aansluiten op de einddatum van het vorige attest
  • Gaat de ouder niet in op je vraag dit in orde te brengen? Vraag aan de Kind en Gezin-Lijn om een attest met het maximumtarief te maken voor de periode tussen de twee attesten.

Alle info over de attesten inkomenstarief

Subsidie inkomenstarief
Voldoe je aan de subsidievoorwaarden voor inkomenstarief (IKT) als je elke dag 12 uur open bent, maar op vrijdag 10 uur?

Neen, je voldoet niet aan de voorwaarden.

Je opvang moet elke dag 11 ononderbroken uren open zijn tussen 6 uur en 20 uur. 

Alle info over de subsidie inkomenstarief

Hoe ga ik om met gerechtvaardigde afwezigheden of respijtdagen?

Ouders kunnen gebruikmaken van een gerechtvaardigde afwezigheid of respijtdag wanneer hun kind afwezig is op een dag die volgens het opvangplan gereserveerd was.

Wat houdt een respijtdag in?

  • Ouders betalen niet voor een respijtdag.
  • Het minimumaantal respijtdagen bedraagt 18 per jaar voor wie voltijds opvang reserveert.
  • Bij deeltijdse opvang mag je dit aantal pro rata verminderen.
    • Dit betekent dat je het aantal respijtdagen aanpast in verhouding tot het aantal dagen dat een kind is ingeschreven voor opvang. Hoe je afrondt, bepaal je zelf.
    • Voorbeeld: Komt een kind slechts 3 dagen per week, dan bereken je: 18 dagen × (3 ÷ 5) = 10,8. Je kiest zelf of je dit afrondt naar 10 of 11 dagen.
  • Je mag ook meer respijtdagen voorzien, bijvoorbeeld in het geval van ziekte.

Wat als de respijtdagen opgebruikt zijn?

  • Je kiest zelf hoe je hiermee omgaat, binnen bepaalde grenzen.
  • Je bent niet verplicht om ouders te laten betalen en je hoeft niet elke ouder op dezelfde manier aan te rekenen.
  • Indien je toch een prijs aanrekent, mag dit nooit hoger zijn dan het wettelijk vastgelegde maximumtarief.
  • Omdat opvang met subsidie inkomenstarief een maatschappelijke en sociale opdracht heeft, wordt een redelijke aanpak verwacht.

Je kiest dus zelf een flexibel en sociaal verantwoord beleid binnen het wettelijk kader.

Alle info over de subsidie inkomenstarief

Attesten aanvragen voor een ouder
Hoe vraag ik als professional een attest inkomenstarief voor een ouder aan?

Als opvangorganisatie, OCMW of Lokaal Loket Kinderopvang kan je een attest inkomenstarief aanvragen in naam van een ouder. Dit is mogelijk als de ouder zelf geen aanvraag kan of wil indienen.

Belangrijk: Als organisator moet je de vier trappen van ondersteuning volgen: zie schema onderaan. Dit is een subsidievoorwaarde voor opvang met inkomenstarief.
 

Voorbereiding – Leg dit klaar

  • Namen en geboortedata van alle kinderen in het gezin (tot en met 12 jaar)
  • Recent Belgisch aanslagbiljet
    • Als dat ontbreekt: een loonfiche of inkomensbewijs van de maand vóór de aanvraag
    • Start opvang na moederschapsrust? Dan neem je het inkomen van de maand vóór de moederschapsrust
  • Documenten van:
    • De ouder
    • De partner (indien gehuwd of samenwonend)
    • Een andere volwassene op hetzelfde adres (geen meerderjarig kind)
       

Stappenplan aanvraag via ‘Mijn Kind en Gezin’
 

STAP 1: Ga naar ‘Mijn Kind en Gezin’

Klik op de tegel ‘Inkomenstarief aanvragen of simuleren’ en log in met je digitale sleutel.
 

STAP 2: Kies de juiste rol

Selecteer één van de volgende:

  • Medewerker kinderopvang – Attest inkomenstarief aanvragen
  • Medewerker OCMW – Attest inkomenstarief aanvragen
  • Medewerker Lokaal Loket Kinderopvang – Attest inkomenstarief aanvragen

Rol wijzigen? Klik rechts bovenaan op je rol → Kies andere hoedanigheid → selecteer juiste rol.
 

STAP 3: Klik op ‘Attest inkomenstarief aanvragen’
 

STAP 4: Start een nieuwe aanvraag

  • Kies of de ouder zijn inkomen wil bekendmaken.
    • Ja: berekening op basis van inkomen
    • Nee: ouder betaalt het maximumtarief
  • Duid aan of het een eerste aanvraag is (kies ‘Nee’ voor een eerste aanvraag)
     

STAP 5: Vul gegevens van de ouder in

  • Samenwonend of alleenstaand (volgens domiciliegegevens)
  • Inkomsten invullen:
    • Aanslagbiljet? Vul het gezamenlijk belastbaar inkomen in
    • Geen aanslagbiljet? Vul bruto maandinkomen in
    • Geen inkomen? Vul ‘0’ in en voeg bewijs toe
  • Adresgegevens invullen
     

STAP 6: Vul gegevens van kinderen ten laste in (tot 12 jaar)

Voor elk kind:

  • Geboortedatum
  • Ten laste van de ouder?
  • Pleegkind?
  • Attest nodig?
  • Startdatum van het attest
  • Meerling?
     

STAP 7: Specifieke situatie aanduiden

Als van toepassing, kies een situatie die recht geeft op individueel verminderd tarief.
Het OCMW-tarief kan enkel aangevraagd worden via Kind en Gezin, op basis van een formeel document.
 

STAP 8: Overzicht controleren

Klik op ‘Verder’ en controleer het volledige overzicht en berekend tarief.
 

STAP 9: Afronden

  • Vul eventueel je e-mailadres in
  • Ga akkoord met de voorwaarden
  • Klik op ‘Maak mijn attest aan’
     

STAP 10: Download en print

Je kan een samenvatting van de aanvraag en het attest opslaan en/of afdrukken.

 

Hulp nodig? Contacteer de Kind en Gezin-Lijn

Alle info over de attesten inkomenstarief

stappenplan-inkomenstarief
Wie mag gezinnen ondersteunen bij het aanvragen van een attest inkomenstarief? En hoe?

Als organisator van kinderopvang ben je verplicht om ouders te informeren en ondersteunen bij het aanvragen van een attest inkomenstarief.

Wanneer je hierbij problemen ondervindt, kan je contact opnemen met de Kind en Gezin-lijn via 078 150 100.

Daarnaast kunnen ook andere actoren ondersteuning bieden:

  • OCMW’s
  • Lokale Loketten Kinderopvang

Deze ondersteuning is niet verplicht, maar sommige lokale besturen nemen deze rol wel op.

Tip: Maak onderlinge afspraken met het OCMW of het Lokaal Loket Kinderopvang in jouw gemeente. Zo weet je wanneer en hoe je ouders eventueel naar hen kan doorverwijzen voor hulp bij de aanvraag.

Alle info over de attesten inkomenstarief

Contacteer de Kind en Gezin-Lijn

 

 

 

Mag een medewerker van het Huis van het Kind attesten inkomenstarief aanvragen voor het Lokaal Loket Kinderopvang?

Ja. Als een medewerker van het Huis van het Kind taken uitvoert voor het Lokaal Loket Kinderopvang, kan die persoon als gemachtigd gebruiker worden opgegeven om attesten inkomenstarief aan te vragen. Dat kan ook als de medewerker geen personeelslid is van de organisator van het loket.

De organisator van het Lokaal Loket blijft wel verantwoordelijk voor het correct gebruik van de machtiging, zoals bevestigd wordt in de verklaring op eer onderaan het aanvraagformulier.

Opgroeien raadt aan om de samenwerking met personen die niet rechtstreeks bij het loket tewerkgesteld zijn, vast te leggen in een schriftelijke overeenkomst waarin de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschreven zijn.

Alle info over de attesten inkomenstarief

Hoe vraag ik een attest inkomenstarief aan met de digitale sleutel van de ouder?
De ouder vraagt mijn opvang om een attest inkomenstarief aan te vragen met zijn digitale sleutel. Hoe ga ik te werk?

Kan de ouder zelf geen attest inkomenstarief aanvragen, maar beschikt hij of zij wél over een digitale sleutel (zoals eID of itsme)? Dan kan je als opvangvoorziening samen met de ouder een attest aanvragen via Mijn Kind en Gezin op een computer van de opvang.

Belangrijk:

  • Log in met de digitale sleutel van de ouder (eID of itsme).
  • Respecteer de privacy: laat de ouder zelf zijn pincode ingeven.

STAP 1: Registratie van de ouder

Registreer de ouder via Mijn Kind en Gezin op de computer van de opvang.
Tijdens de registratie wordt het e-mailadres van de ouder gevraagd.
Zie het volledige stappenplan voor hulp bij registreren met een digitale sleutel.

STAP 2: Bevestigingsmail

De ouder ontvangt een bevestigingsmail op het opgegeven e-mailadres.

STAP 3: Bevestigingslink openen

De ouder moet de link in de e-mail aanklikken. Dit kan op verschillende manieren, afhankelijk van de situatie:

  • Met mobiele telefoon zonder itsme
    • De ouder opent de e-mail op zijn telefoon.
    • De ouder stuurt de e-mail door naar het e-mailadres van de opvang.
    • Jij opent deze mail op de computer van de opvang (verbonden met de kaartlezer) en klikt op de link.
  • Zonder mobiele telefoon bij de hand
    • De ouder logt via de opvangcomputer in op zijn mailbox.
    • De link in de bevestigingsmail wordt rechtstreeks geopend.
    • Wachtwoord vergeten? Laat de ouder een nieuw persoonlijk wachtwoord aanmaken.

STAP 4: Inloggen en afronden

Na het klikken op de bevestigingslink verschijnt het bericht:
"Je bent er bijna! Gelieve nogmaals in te loggen."

De ouder moet nu opnieuw inloggen met zijn digitale sleutel. Pas na deze tweede login is de registratie afgerond.
Daarna kan je samen met de ouder het attest inkomenstarief aanvragen.
 

Hulp nodig? Contacteer de Kind en Gezin-Lijn

Alle info over de attesten inkomenstarief

Hoe krijg ik toegang tot de toepassingen voor inkomenstarief?

Om toegang te krijgen tot de toepassingen voor inkomenstarief heb je als organisator één of meerdere gemachtigde personen nodig. Die personen geef je als organisator door aan Opgroeien. Hoe je dit doet, vind je in onze procedure.

Alle info over de attesten inkomenstarief

Voorrangsregels
Voorrangsregels inkomenstarief - Centrum voor Inclusieve opvang
Hoe verzoen ik de voorrangsregels voor inkomenstarief met de voorwaarden van een Centrum voor Inclusieve Kinderopvang (CIK)?

Als je subsidie ontvangt als Centrum voor Inclusieve Kinderopvang (CIK), ben je verplicht om een proactief opnamebeleid te voeren voor kinderen met een specifieke zorgbehoefte.

De subsidie als CIK legt volgende voorwaarden op:

  • Minstens 7 kinderen met een specifieke zorgbehoefte opvangen per jaar
  • Minstens 750 kinderopvangprestaties realiseren met deze doelgroep

Deze subsidievoorwaarden zijn niet verenigbaar met de voorrangsregels voor inkomenstarief. Daarom geldt het volgende:

Vrijstelling van voorrangsregels

Als je CIK-subsidie ontvangt, ben je vrijgesteld van de toepassing van de gewone voorrangsregels voor inkomenstarief.
Deze vrijstelling geldt voor alle opvanglocaties binnen je organisatie die subsidie inkomenstarief ontvangen.

Wat met locaties met plussubsidie?

Voor locaties waarvoor je plussubsidie ontvangt, blijven wél de voorrangsregels voor plussubsidie van toepassing.

Kort samengevat:

  • CIK-locaties met subsidie inkomenstarief: vrijstelling van gewone voorrangsregels
  • CIK-locaties met plussubsidie: toepassing van de plussubsidie-voorrangsregels blijft verplicht

Meer weten over de voorrangsregels bij inkomenstarief

 

Voorrangsregels inkomenstarief - dringende opvangplaatsen en structurele plaatsen inclusie
Hoe kan ik de voorrangsregels voor inkomenstarief verzoenen met de voorwaarden voor dringende opvangplaatsen (DOP) en structurele plaatsen inclusie?

Als je een subsidie hebt voor DOP of structurele plaatsen inclusie, dan moet je daarvoor voldoen aan specifieke voorwaarden. Zo moet de opvang toegankelijk zijn voor bepaalde gezinnen en moet er een minimale bezetting behaald worden.  Deze voorwaarden zijn niet verzoenbaar met de voorrangsregels voor inkomenstarief.

Dit betekent dat je de voorrangsregels voor inkomenstarief enkel moet toepassen op de overige opvangplaatsen en niet op de plaatsen waarvoor deze specifieke subsidies gelden.

Meer weten over de voorrangsregels bij inkomenstarief

Voorrangsregels inkomenstarief - specifieke zorgbehoefte
Geldt de afwijking van 10% ook voor gezinnen met kinderen met een specifieke zorgbehoefte?

Ja. Door hun specifieke gezins- en zorgsituatie werken deze gezinnen meestal niet voltijds of 4/5de. 

Je kan voor dit gezin de 10% afwijking toepassen

Je kan het advies om gebruik te maken van kinderopvang doen attesteren door elke organisatie die het gezin ondersteunt. Dit hoeft dus geen gespecialiseerde dienst te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een medewerker van het lokaal team van Kind en Gezin of van een Lokaal Loket Kinderopvang zijn.  

Meer weten over de voorrangsregels bij inkomenstarief

Hoe moet ik die 10% afwijking toepassen?

Goed om weten:

  • Voorrangsregels gelden enkel als er meerdere aanvragen zijn voor één plaats. Als je enkel een vraag krijgt van een gezin dat niet voldoet aan de voorrangscriteria,  dan kan je deze plaats toekennen zonder dat je beroep moet doen op de afwijking. Op die manier is het dus mogelijk dat op jaarbasis meer dan 10% van de gezinnen niet voldoen aan de criteria voor voorrang.
  • Je kan de afwijking niet toepassen als er op het moment van de toewijzing al 10 % van de kinderen in de opvang een plaats kregen in het belang van het kind of door een gezondheids- of welzijnssituatie in het gezin.
  • Je bepaalt in je opnamebeleid of je gebruik maakt van deze afwijking en hoe je de afwijking van de voorrang toepast.

Meer weten over de voorrangsregels bij inkomenstarief

Wat is een gelijktijdige vraag ?

Een gelijktijdige vraag is wanneer je meerdere aanvragen hebt voor eenzelfde plaats. Dan ben je verplicht om die plaats toe te kennen aan het gezin met de voorrangskenmerken. Op het moment dat verschillende vragen moeten worden afgewogen voor een zelfde plaats, pas je dus het voorrangsbeleid toe.

Meer weten over de voorrangsregels bij inkomenstarief