Sarah
- Studeerde 4 jaar sociale verpleegkunde en 2 jaar relatie- en communicatiewetenschappen
- Werkt al 21 jaar als verpleegkundige bij Kind en Gezin
Marleen
- Studeerde 4 jaar sociale verpleegkunde en 3 jaar criminologie
- Werkt al 32 jaar als verpleegkundige bij Kind en Gezin
Jullie doen zoveel meer dan vaccineren, de ontwikkeling opvolgen, meten en wegen. Waarvoor komen ouders nog bij jullie aankloppen?
“Tijdens een consultatie stellen ouders meestal veel vragen over de voeding en gezondheid van hun kindje. Vaak worstelen ze ook met opvoedingsvragen, bv. over het slaapgedrag, maar durven dit niet altijd te benoemen", vertelt Marleen. "Nochtans kampen bijna alle ouders met twijfels of problemen bij de opvoeding van hun kroost. We staan hen dan ook graag bij met advies.”
“We geven tijdens een consultatie zoveel mogelijk tips om ouders op weg te helpen", vult Sarah aan. "Maar de tijd is dan beperkt. Een pedagogisch adviesgesprek is daar de ideale gelegenheid voor en bovendien gratis. Ouders hun hart eens laten luchten, dat doet deugd.”
Hoe verloopt zo’n gesprek?
“We stellen ouders eerst op hun gemak en laten hen ventileren, dat helpt om zicht te krijgen op de gezinssituatie. We focussen niet enkel op hun vraag, maar houden ook rekening met de context binnen het gezin”, zegt Sarah.
“Door vragen te stellen, proberen we ouders zelf tot inzichten te laten komen", legt Marleen uit. "We dringen ons advies niet op, maar zoeken samen naar een oplossing die past in het gezin. Vaak zitten we al na 1 of 2 gesprekken op de rails. En als het nodig is, plannen we extra gesprekken of schakelen we bijkomende hulp in.”
2020 zag er helemaal anders uit. Worstelen ouders met andere vragen in de coronacrisis?
Eenkennigheid springt er duidelijk bovenuit volgens Sarah: "Baby's en peuters brengen veel meer tijd door bij mama en papa en zijn het niet gewend om bij andere verzorgers, zoals grootouders, te blijven. Ze zijn dan sneller bang of beginnen te huilen. Het instapmoment voor peuters op school verloopt ook moeilijker.”
De lockdown weegt zwaar op gezinnen met jonge kinderen. "Bij een hoestje slaat de twijfel toe of hun kind nu wel of niet naar de opvang mag. En werken met een baby of peuter in huis is moeilijk, want ze vragen veel aandacht", legt Marleen uit. "Bovendien kunnen ouders niet zomaar terugvallen op hun netwerk voor opvang. Wij staan altijd klaar met een luisterend oor en proberen mee te zoeken naar oplossingen. Aandacht hebben voor hoe ouders zich voelen is heel belangrijk. Vaak helpt het al door gewoon te vragen: ‘Hoe gaat het met jou?’.”
Beleven ouders de kraamtijd op een andere manier in deze coronatijden?
“De meeste ouders ervaren de kraamtijd in coronatijden op een positieve manier", zegt Marleen. "Ze zijn enkele dagen alleen met hun baby en kunnen rustig aan elkaar wennen. Ze zijn als koppel meer betrokken van bij de start en doen veel dingen samen. Heel wat mama’s kiezen nu ook voor borstvoeding en hebben meer tijd en rust om dat te doen. De kans op slagen verhoogt aanzienlijk. Doordat hun netwerk wegvalt, zijn kersverse ouders vaak aangewezen op intuïtie. Ze vragen nog hulp en advies, maar volgen voornamelijk hun buikgevoel. En dat zit meestal wel juist. Als ze twijfelen, kunnen ze altijd terecht bij de Kind en Gezin-Lijn.”
“Sommige ouders vinden het wel jammer dat ze niet kunnen pronken met hun prachtige baby", vult Sarah aan. "Ze blijven met hun suikerbonen zitten. (lacht) Ze zijn vaak creatief en stellen hun baby voor tijdens een babyborrelwandeling met een kleine groep. Het kan zo’n deugd doen om te zien hoe vrienden of familie je baby bewonderen.”
Jullie job ziet er sinds de coronacrisis ongetwijfeld anders uit?
“We zetten digitale middelen optimaal in en doen aan beeldbellen of houden contact via WhatsApp", licht Marleen toe. "Maar het is toch niet hetzelfde als een live gesprek. Een bezoek aan huis blijft de beste manier om een band op te bouwen en aan te voelen hoe het gaat met het gezin.”
“De combinatie van echte gesprekken en contact via andere kanalen werkt versterkend", vindt Sarah. "Veel opvoedingsvragen krijgen we nu ook via WhatsApp. Ouders hun emmer loopt soms al eens over en dan sturen ze een berichtje. We kunnen dan direct contact opnemen en hen bijstaan met tips.”
“We krijgen ook regelmatig foto’s of video’s van leuke momenten, eerste stapjes of andere mijlpalen in de ontwikkeling van hun kind. Dat is hartverwarmend! Het is vooral belangrijk dat ouders zich begrepen voelen en dat er naar hen geluisterd wordt. Ze durven ons veel toevertrouwen, ook al kennen ze ons niet zo goed. Het geeft een fijn gevoel hen te kunnen ondersteunen”, vertelt Marleen.
Dit interview verscheen in de Babyspecial van Het Belang van Limburg op 4 februari 2021.
Ook zin gekregen om als verpleegkundige aan de slag te gaan?
Elke dag ondersteunen meer dan 700 verpleegkundigen pasgeboren baby's en hun ouders in Vlaanderen en Brussel. Wil je als verpleegkundige een lokaal team versterken? Bekijk dan onze vacatures of schrijf je in voor onze Job alert en ontvang wekelijks nieuwe vacatures in jouw mailbox.
Bekijk onze vacatures