Wijkateliers maken kinderen warm voor kunst in Gent

Het deeltijds kunstonderwijs in Gent brengt op maar liefst 32 plekken wekelijks een groep kinderen tussen 6 en 12 jaar samen om een reis te maken door de wereld van de beeldende kunst. Dat gaat erg ruim: tekenen, schilderen, boetseren, ... Doel is om kunst toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk kinderen, uit alle sociale lagen, klassen en culturen.

Tijdens een rondgang op scholen merkten de leerkrachten van het deeltijds kunstonderwijs dat de afstand een grote drempel was voor de leerlingen om deel te nemen aan dit vrijetijdsaanbod. Om die drempel weg te werken, werden de wijkateliers in het leven geroepen. Kinderen vinden hun weg naar de wijkateliers dankzij leerkrachten, maar ook online of via andere brugfiguren.

Er wordt samengewerkt met scholen om bv. geschikte lokalen te vinden en met het lokaal bestuur om het aanbod mee in de kijker te zetten. Er zijn ook plannen om met de IBO's te gaan samenwerken.

Kato Vanpoperinghe, coördinator bij het Deeltijds Kunstonderwijs Gent, vertelt over de kunstateliers voor kinderen. Vol vuur vertelt ze honderduit hoe ze onder meer in de wijk Nieuw Gent, waar we ons bevinden, al jaren kinderen warm maakt voor beeldende kunst.

Kunstatelier in Gent
Foto: Academie voor Beeldende Kunst Gent

Kan je even schetsen wat het project precies inhoudt?

"Op intussen maar liefst 32 plekken in Gent brengen we wekelijks een groep kinderen tussen 6 en 12 jaar samen om een reis te maken door de wereld van de beeldende kunst. Dat gaat erg ruim: tekenen, schilderen, boetseren,.. De wijkateliers zijn 19 jaar geleden begonnen toen de leerkrachten bij een rondgang op de scholen merkten dat de afstand een grote drempel was voor de leerlingen. Dit atelier in Nieuw Gent was het allereerste."

“We willen kunst toegankelijk maken voor zo veel mogelijk kinderen, uit alle sociale lagen, klassen en culturen.”
Avatar Opgroeien medewerker
Kato Vanpoperinghe, coördinator bij het Deeltijds Kunstonderwijs Gent

Hoe komen de kinderen in jullie kunstateliers terecht?

"We werken hiervoor samen met de scholen in de buurt. En er zijn plannen om ook met IBO’s te gaan samenwerken. Iedereen is welkom. We werven deels online, maar we rekenen ook op brugfiguren en leerkrachten die ons kinderen aanbrengen die uit zichzelf geen toegang zouden vinden tot het deeltijds kunstonderwijs. De tarieven zijn erg laag. We vragen 82 euro voor een heel jaar, materiaal inbegrepen. Voor kwetsbare gezinnen hanteren  we een prijs van 13,80 euro."

Wat is jullie visie?

"We willen kunst toegankelijk maken voor zo veel mogelijk kinderen, uit alle sociale lagen, klassen en culturen. We kiezen bewust om wijkgebonden te werken, met scholen, kinderen en kunstenaars uit de buurt. Dat verlaagt de drempel en draagt bij tot de samenhang in de buurt. We hebben dat niet zelf gevonden, hoor (lacht). We baseren ons op het idee van de Brede School, waarbij verbinding wordt nagestreefd tussen de school en de buurt."

Is het niet moeilijk om kinderen voor kunst warm te maken?

Helemaal niet. Ik zeg altijd dat je binnen de kunst geen fouten kan maken. Alles wat iemand creëert, is hoe dan ook kunst. Ik werk met de kinderen op maat. Ik geef hen bij het begin een algemene opdracht en ga dan rond. Als ik dan merk dat het ene kind bijvoorbeeld graag schildert en het andere liever papier plooit, dan ga ik daar verder op in.

Cultuur is als een spiegel. Een doel van het cultuuronderwijs zou moeten zijn om ons te leren onszelf, onze omgeving, onze cultuur waar te nemen, zegt Barend van Heusden, een bekend hoogleraar Cultuur en Cognitie aan de Universiteit van Groningen. Ik probeer kinderen dus zichzelf te laten ontdekken door kunst. Sommige kinderen maken in ons atelier grote sprongen voorwaarts op vlak van motoriek.

“Ik zeg altijd dat je binnen de kunst geen fouten kan maken. Alles wat iemand creëert, is hoe dan ook kunst.”
Avatar Opgroeien medewerker
Kato Vanpoperinghe, coördinator bij het Deeltijds Kunstonderwijs Gent

Welke rol speelt het lokaal bestuur in dit verhaal?

"We ondervinden nogal eens moeilijkheden om geschikte lokalen te vinden. We rekenen daarvoor op de goodwill van de scholen. We merken ook dat we nog niet zichtbaar genoeg zijn. We durven rekenen op de stad om ons hierbij een handje toe te steken."

Wat is je droom? Wat wil je nog meer bereiken met dit mooie project?

"Mijn droom is dat iedere wijk in Gent over een mooie atelierruimte beschikt, die ook door andere organisaties uit de buurt kan worden gebruikt en waar een divers publiek zijn gading vindt. Een soort buurthuis dus, maar dan met een kunstig kantje."

Meer weten

www.academiegent.be

Thema's

Toegankelijkheid

Populaire onderwerpen

Infrastructuur

Soort activiteit

Culturele en artistieke activiteiten
Onderwijs en vorming

Aantal inwoners

> 50.000 inwoners

Periode

Schooljaar
Gerelateerde praktijkvoorbeelden