Internationale samenwerkingsprojecten

Opgroeien deelt kennis en expertise binnen de eigen organisatie en met partnerorganisaties via internationale of Europese projecten en samenwerkingsverbanden. Er wordt telkens gezocht naar verbinding tussen onderzoek, praktijk en beleid. Hier vind je een overzicht van lopende en afgeronde projecten.
Ga snel naar...

Be-REYN

BeReyn logo

Be-REYN is een (lerend) netwerk van professionals en vrijwilligers die met Roma en woonwagenbewoners werken. Dit netwerk wil er mee voor zorgen dat ook kinderen van Roma en woonwagenbewoners toegang hebben tot kwaliteitsvolle basisvoorzieningen en er zich goed voelen: consultatiebureaus, inloopteams, kinderopvang, kleuterscholen, Huizen van het Kind, ... Zo wil het netwerk sociale inclusie en respect voor diversiteit promoten en discriminatie van Roma en woonwagenbewoners bestrijden. Want kinder- en mensenrechten gelden ook voor hen. 

 

Be-REYN wil de stem van Roma en woonwagenbewoners versterken en hun belangen op verschillende relevante niveaus behartigen. 

Be-REYN verspreidt daarom een inclusieve aanpak en timmert constructief mee aan de basisvoorzieningen door ervoor te zorgen dat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Medewerkers in die basisvoorzieningen zijn sleutelfiguren om mee te streven naar sociale gelijkheid en structurele discriminatie te bestrijden. 

Lees meer over de doelstellingen van Be-REYN in het manifest

REYN staat voor Romani Early Years Network en is een initiatief van ISSA. In verschillende landen voert REYN actie om basisvoorzieningen voor jonge kinderen beter toegankelijk te maken voor Roma en woonwagenbewoners en het personeelsbestand in deze voorzieningen te diversifiëren. 

In de Dream to Grow-campagne worden succesverhalen gedeeld. De campagne benadrukt wat de voordelen zijn van een divers personeelsbestand voor jonge kinderen en hoe ondersteuning een verschil kan maken in het leven van een kind.  

Fatime komt uit Kosovo en heeft Roma-roots. Ze werkt als gezinsondersteuner bij Kind en Gezin en vertelt haar verhaal in de Dream to Grow-campagne. 

“Mijn werk wordt erg gewaardeerd in de Romagemeenschap. Door mijn keuze om te werken binnen de publieke sector, daag ik ook de klassieke beeldvorming van vrouwen in de Romagemeenschap uit.”
Fatime
Fatime, Gezinsondersteuner bij Kind en Gezin

Meer weten?

Je vindt meer info op de website van REYN. Wil je Be-REYN volgen, schrijf je dan in op de Be-REYN-nieuwsbrief of volg ons op Facebook

Panda

logo Panda

#avoice4children 

Ondanks evoluties in de regelgeving, het beleid en de praktijk van sociaal werk, blijft het belangrijk om de participatierechten van kinderen tot en met 12 jaar in de hulpverlening continu onder de aandacht te brengen. In heel Europa ervaren professionals in hun werking moeilijkheden en belemmeringen. 

Het overkoepelende doel van het PANDA-project is participatie van jonge kinderen aan besluitvorming te bevorderen. Dit gebeurt in een transnationale samenwerking waarbij we professionals versterken om participatief samen te werken met jonge kinderen in de jeugdhulpverlening. Het Universele Verdrag voor de Rechten van het Kind en de VN Duurzame Ontwikkelingsdoelen zijn hierbij richtinggevend.

Het project richt zich tot sociaal werkers en hulpverleners, leidinggevenden van organisaties, beleidsmedewerkers, academici en trainers. 

Doelstellingen 

  • Vaardigheden van professionals versterken. 
  • Organisaties en beleidsmedewerkers ondersteunen om participatief werken te implementeren. 
  • Trainers en opleiders tools en methoden aanbieden om participatie te stimuleren.

Partners

Het project brengt 8 partners uit vier landen samen:

  • België: Opgroeien is partner in het PANDA-project, dat wordt gecoördineerd door de Arteveldehogeschool.
  • Noord-Ierland: Queen's University Belfast, Voice of Young People in Care (VOYPIC)
  • Noorwegen: Norwegian University of Science and Technology, Trondheim Kommuni
  • Spanje: Universidad Complutense Madrid, Funacion Secretariado Gitano

Meer weten?

Je vindt meer info over het PANDA-project op deze website.

A Way Home

logo A Way Home

Voor duizenden jongvolwassenen in Vlaanderen en Brussel is dak- en thuisloosheid elke dag een realiteit. A Way Home brengt organisaties, overheden en jongvolwassenen gestructureerd samen, met een actiegerichte focus. Ze plannen en implementeren innovatieve strategieën om zo jongerenthuisloosheid uit de wereld te helpen op een gecoördineerde, meetbare en impactvolle manier. Dankzij een Europees project is Opgroeien sinds 2018 aan de slag met A Way Home.

 

 

A Way Home is een beweging die in Canada ontstond en ondertussen navolging kent in de Verenigde Staten, Australië en in verschillende Europese landen en regio’s: Denemarken, Wales, Finland, Ierland en ook in België. Mind the Gap ging als eerste van start in Antwerpen en momenteel zijn 10 nieuwe pilootregio’s aan de slag om hun A Way Home-coalitie op te zetten.

Meer weten?

Meer informatie vind je op de website A Way Home

InTrans

InTrans logo

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat kleuterparticipatie in kleuterscholen van hoge kwaliteit een positief effect heeft op de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Bovendien verhoogt het de kansen van kinderen uit kansarme gezinnen in de latere schoolcarrière.

Met het InTrans-project willen de partners de inclusieve transities van kinderopvang of thuis naar de kleuterschool versterken zodat kinderen een positieve start in de kleuterschool ervaren. Zo'n positieve start heeft langdurige effecten op vlak van leerresultaten en welbevinden. Vanuit het project wordt ingezet op transitiepraktijken die ervoor zorgen dat alle kinderen en hun families betrokken worden in effectieve leerstrategieën van bij de start. 

In het InTrans-project wordt ingezet op kennisdeling en -ontwikkeling over inclusieve transities in en tussen de betrokken landen. We richten ons hierbij in het bijzonder op beleidsmedewerkers (lokaal, regionaal en nationaal), de initiële opleidingen van toekomstige ECEC-professionals (opleidingen kleuteronderwijs en directeursopleidingen in basisonderwijs) en organisaties die instaan voor de professionalisering van leerkrachten en directies (pedagogische begeleidingsdiensten, hogescholen, andere vormingsinstanties).  

Doelstellingen

Volgende drie doelstellingen staan centraal: 

  1. Beleidsmedewerkers uit de verschillende betrokken landen en uit verschillende beleidsdomeinen (onderwijs – welzijn) ontwikkelen en delen kennis over welke systemische condities nodig zijn om inclusieve transities en een sterke start in de kleuterschool te realiseren. 
  2. Kleuterteams beschikken over de nodige kennis en knowhow over inclusieve transities en een sterke start in de kleuterschool door deel te nemen aan aan professionaliseringsinitiatieven. Deze initiatieven zetten in op kennisontwikkeling en reflectie vertrekkende van de eigen pedagogische praktijk.    
  3. De initiële opleiding van kleuterleerkrachten versterken om kennis, onderzoek en knowhow over inclusieve transities en een sterke start in de kleuterschool aan te brengen. 

Het uiteindelijke doel is dat de knowhow over bestaande goede beleidspraktijken verder verspreid en geïmplementeerd wordt in de verschillende landen die partner zijn van het project.

Partners 

Het InTrans-project bestaat uit partners van vijf Europese landen. Verschillende organisaties uit Vlaanderen, Italië, Finland en Slovenië zijn betrokken. Daarnaast is het internationale ISSA-netwerk (International Step by Step, Nederland) betrokken om de projectresultaten naar andere Europese landen te verspreiden. 

Voor Vlaanderen:  

  • VBJK, Vernieuwing in de Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen (Projectcoördinator) 
  • UGent, Centrum voor Diversiteit en Leren en Departement Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek (projectpartner)  
  • Opgroeien, als lid van de ambtelijke werkgroep transitie, is geassocieerd partner in het InTrans-project.  

Meer weten?

Meer informatie vind je op de website van VBJK en op de website van ISSA

Afgerond project: IAS

Ias logo

IAS staat voor 'Increasing Accessibility of Integrated ECEC Services'. Het doel van IAS is om ideeën en inspirerende praktijken uit te wisselen tussen beleidsmakers, onderzoekers en medewerkers in de praktijk over hoe de toegankelijkheid van geïntegreerde diensten voor (kwetsbare) gezinnen met jonge kinderen versterkt kan worden. De uitwisseling van ideeën en inspirerende praktijken vindt plaats op verschillende niveaus.  

Meer over IAS

Erasmusplusproject

Eind 2018 kreeg Opgroeien de goedkeuring voor een Erasmusplusproject met looptijd tot augustus 2021. Eind augustus 2021 werd het project afgerond. 

Partners van het IAS-platform

VBJK, Kind en Gezin, EXPOO (Vlaanderen), THL (Finland), Universiteit van Tromso (Noorwegen), Universiteit Mikolaya Kopernika (Polen), MALA ULICA (Slovenië). 

Family Centre Mala Ulica in Slovenië

Een voorbeeld van zo'n inspirerende praktijk is deze virtuele rondleiding in het Mala Ulica, het Family Centre in Ljubljana (Slovenië). In het filmpje zie je het gebouw en leer je meer over de werking van dit Familiy Centre en hoe ze omgaan met gezinnen en kinderen.

Meer weten? 

Meer informatie vind je op de website van EXPOO. Je vindt er onder andere:

  • informatie en inspiratie over het gezinsbeleid in de verschillende landen
  • verslagen van de focusgroepen met gezinnen en professionals 
  • verslagen van de internationale meetings.