Tijdschrift

Raakvlakken tussen onderwijs en welzijn in de Huizen van het Kind

Wat is het?

“Voor jonge kinderen is het cruciaal dat ze zich kunnen ontwikkelen in een zorgende en stimulerende omgeving. Het scheppen van maximale kansen is een gedeelde verantwoordelijkheid van de private en publieke sector, van een goede thuisomgeving en een stimulerende ruimere omgeving. Bestaat er iets mooiers dan jongeren vormen tot wendbare en weerbare volwassenen? Ons laboratorium van talent maximaal ontplooien? Jongeren wapenen voor een wereld die we nog niet kennen. Kansen geven, kansen nemen, kansen krijgen en kansen grijpen.”

Een samenvoeging van twee onderscheiden paragrafen uit de beleidsnota’s van onderwijs en welzijn. Dat er nood is aan - en opportuniteit zit in - samenwerking tussen welzijns- en onderwijsactoren (en breder) is niet nieuw. Met de start van het decreet houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning in 2014 was er ook de opstart van de Huizen van het Kind in Vlaanderen en Brussel. Dit bood de kans om de zo noodzakelijke samenwerking tussen onderwijs en welzijn te versterken. In dit artikel uit Welwijs (2015 - jaargang 26 - nr. 4) wil de auteur de dialoog wat voeding geven aan de hand van concrete voorbeelden.

Waarom is het belangrijk

Het artikel voedt de dialoog over het belang van samenwerking tussen onderwijs en welzijn.

Hoe gebruiken

Ter inspiratie. 

Ook interessant