Hoogbegaafdheid

Binnenklasdifferentiatie

Differentiatie in de klas is een eerste stap om zowel sterke als hoogbegaafde kinderen uit te dagen.

Waarom?

Om elementaire vaardigheden zoals werkhouding en taakspanning te kunnen ontwikkelen, hebben hoogbegaafde kinderen en jongeren nood aan gerichte aanpassingen.

Differentiatie in de aangeboden leerstof door middel van:

  • beperkte instructie
  • vervangend werk met een hogere moeilijkheidsgraad

Materialen

Er bestaan verschillende methodieken en verrijkingsmaterialen die specifiek ontwikkeld zijn voor sterke rekenaars, spellingsterke leerlingen of sterke lezers. Dit omvat taken die de lat net iets hoger leggen en bijgevolg een inspanning vragen om tot een goed einde gebracht te worden. De aangeboden opdrachten lopen niet voorop op de leerstof, wat betekent dat ze binnen het leerplan blijven van het huidige schooljaar.

 

 

Belangrijk hierbij is dat deze verrijkingstaken vervangend aangeboden worden. Dit betekent dat gekende leerstof of herhaling geschrapt mag worden voor de sterke leerling, waardoor tijd vrijkomt om deze verrijkingstaken te maken. Op die manier krijgen hoogbegaafde leerlingen ook de kans om een inspanning te leren leveren en te leren omgaan met falen.