Multidisciplinaire teams

Multidisciplinaire teams (MDT’s) spelen een belangrijke rol binnen de integrale jeugdhulp in Vlaanderen.
Ga snel naar...

Zij hebben drie kerntaken:

  • aanmelden van minderjarigen bij de intersectorale toegangspoort
  • opstellen van een indicatievoorstel bij de aanmelding, voor een snellere behandeling van de aanvraag
  • aanleveren van diagnostiek aan de toegangspoort.

Opgroeien is verantwoordelijk voor de erkenning van alle MDT’s binnen de integrale jeugdhulp.

Erkenning en financiering

De regelgeving voor MDT’s bepaalt:

  • de kwaliteitsvoorwaarden voor de erkenning van een MDT
  • de financiering van MDT’s
  • de procedure voor de erkenning van nieuwe diensten.

Erkenning van bestaande MDT’s

  • MDT’s die voor 1 maart 2014 door het toenmalige Jongerenwelzijn werden erkend, behouden hun erkenning voor onbepaalde duur, tenzij ze aangeven dit niet te willen.
  • Nieuwe diensten zonder erkenning, maar actief binnen samenwerkingsverbanden, kunnen een erkenning aanvragen bij Opgroeien.
Schema multidisciplinaire teams

Waar vind je erkende MDT’s?

Erkende MDT’s zijn actief binnen verschillende diensten:

Wist je dat?

Bijzondere erkenningsvoorwaarden voor groepen 2 en 3: het jaarlijks indienen van een minimum aantal A-documenten bij de toegangspoort.

MDT’s die alleen aanvragen voor individuele materiële bijstand (IMB) indienen volgen de bijzondere erkenningsvoorwaarden van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH).

Kwaliteitseisen

Alle MDT’s moeten voldoen aan dezelfde inhoudelijke en organisatorische kwaliteitseisen:

Inhoudelijk

  • Interprofessioneel verloop van het diagnostisch proces en de besluitvorming garanderen.
  • Werken volgens vaste principes:
    • doelgericht en gericht op de noden van de minderjarige
    • werken vanuit een interactioneel perspectief met aandacht voor zowel problemen als krachten
    • samenwerken met de minderjarige.
  • Beschikken over expertise voor:
    • onderkennende diagnostiek: vaststellen wat er aan de hand is
    • verklarende diagnostiek: begrijpen waarom problemen ontstaan
    • handelingsgerichte diagnostiek: bepalen welke hulp het meest effectief is.
  • Werken met een transparante en wetenschappelijk onderbouwde werkwijze.
  • Bewust en kritisch kiezen voor de meest passende diagnostische aanpak.
  • De rol van contactpersoon-aanmelder op zich nemen bij de toegangspoort en de minderjarige hierbij betrekken.
  • Bekwaam zijn om de zorgzwaarte van een situatie in te schatten.
  • Opstellen van indicatiestellingsvoorstellen die:
    • onafhankelijk zijn van het bestaande aanbod
    • maximale aansluiting hebben bij de hulpvraag
    • rekening houden met de mogelijkheden van de minderjarige.

Organisatorisch

  • Interprofessionele samenstelling: MDT’s moeten bestaan uit professionals met verschillende expertises.
  • Onafhankelijkheid van het hulpverleningsaanbod: MDT’s moeten onafhankelijk werken van andere diensten die zij mogelijk zelf aanbieden.
  • Capaciteit om zelf diagnostiek uit te voeren: MDT’s moeten over de nodige middelen en expertise beschikken.
  • Vormingsplan voor teamleden: Elk MDT moet een plan hebben voor de permanente vorming en bijscholing van de medewerkers.

 

Twijfels of vragen?

Heb je een specifieke vraag over de erkenning en subsidiëring van jeugdhulporganisaties? Neem contact op met voorzieningenbeleid@opgroeien.be

Zoek je een bepaalde voorziening? Ga naar de contactgegevens.