Wat gebeurt er als ik zowel een klacht indien als beroep aanteken?
Als je een klacht indient bij de Klachten- en Bemiddelingsdienst en daarna een beroep indient bij de Geschillencommissie, dan gebeurt het volgende:
- De Geschillencommissie behandelt je dossier voorlopig niet actief zolang de Klachten- en Bemiddelingsdienst ermee bezig is.
- Je verzoek bij de Geschillencommissie blijft wel bewaard en kan later nog geactiveerd worden, wanneer jij dat vraagt, na het eindantwoord van de Klachten- en Bemiddelingsdienst.
Let op: Je moet je klacht bij de Klachten- en Bemiddelingsdienst dan wel indienen binnen de 3 maanden nadat je de beslissing van de uitbetaler kreeg.
Ik kan de terugbetaling van het Groeipakket niet aan. Wat kan ik doen?
Vraag om af te zien van de terugbetaling
Kun je het bedrag echt niet betalen omdat je financiële situatie dat niet toelaat? Dan kun je aan de uitbetaler vragen om (een deel van) de terugbetaling kwijt te schelden. Dat betekent dat je dan (een deel van) het bedrag niet moet terugbetalen.
Let op: dit moet je aanvragen bij de uitbetaler, niet bij de Geschillencommissie.Vraag een afbetalingsplan aan
Als je het bedrag niet in één keer kunt betalen, dan kun je bij je uitbetaler ook vragen om in stukjes terug te betalen. Dat heet een afbetalingsplan.
Ik heb extra informatie die belangrijk is voor mijn dossier. Wat moet ik doen?
Heb je een beslissing gekregen over het Groeipakket, maar heb je nieuwe documenten of informatie die misschien invloed kunnen hebben op die beslissing? Dan is het belangrijk om snel te reageren.
Bezorg de extra informatie aan je uitbetaler
Je kunt die bijkomende documenten of uitleg eerst doorgeven aan je uitbetaler Groeipakket.
Zij kunnen dan je dossier eventueel opnieuw bekijken. Als blijkt dat er iets veranderd is of dat er een fout was, kan de uitbetaler de beslissing nog rechtzetten.Let op de termijn voor beroep bij de Geschillencommissie
Heb je toch besloten om een beroep in te dienen bij de Geschillencommissie? Dan moet je dat doen binnen de 3 maanden nadat je de beslissing van de uitbetaler hebt gekregen.
Zelfs als je extra documenten doorstuurt naar de uitbetaler, loopt die termijn gewoon door. Wacht dus niet te lang om eventueel beroep aan te tekenen.
Wat kun je best doen?
- Bezorg nieuwe informatie zo snel mogelijk aan je uitbetaler.
- Hou de beroepstermijn van 3 maanden goed in de gaten, voor het geval je toch naar de Geschillencommissie moet stappen.
Meer informatie over je uitbetaler en het Groeipakket vind je op www.groeipakket.be