Zwijndrecht bevraagt ouders, kinderen en de aanbodszijde

De gemeente Zwijndrecht start een traject waarbij ze de vraag en het aanbod in kaart brengen. Ouders, kinderen en aanbieders komen aan het woord. De analyse van die gegevens, vormt de basis om hun lokaal aanbod te verfijnen om zo elk kind tijdens vakanties en na schooltijd een leuke tijd te bieden.

Tevredenheidsrapport vrije tijd in Zwijndrecht en gedragen visie

De aanpak van de bevraging en hun motivatie wordt beschreven in het rapport: 'tevredenheid vrije tijd in Zwijndrecht'. Ze leggen ook de link met de resultaten van de bevraging voor het behalen van het label 'Kindvriendelijke gemeente'. De respons van de online ouderbevraging is groot. Door de lockdown is de respons van kinderen beperkter. Toch ligt er een lijvig rapport voor met heel wat interessante conclusies. 

In een tweede stap werkt Zwijndrecht aan een gezamenlijke missie, visie en doelen. Ze maakten twee SWOT-analyses: een voor het schooljaar en een voor de vakanties. Hiervoor hebben ze enerzijds een werkgroep vanuit de gemeente. Daarnaast zijn er ook de 'Denkers & Doeners': een denktank met de externe partners: sport en cultuurverenigingen (met aanbod -12 jaar), Gezinsbond, onderwijs, kunstonderwijs, feniks (geefwinkel), safa (moskee). Samen maken ze de oefening om tot een gedragen visietekst te komen voor Zwijndrecht.  

Lees in hun missie en visie welke informatie ze verzamelden en wat ze daaruit leerden.

Benieuwd naar hun verhaal? In het Sterk Gezi(e)n webinar brengt Hilde Heughebaert het verhaal van Zwijndrecht (laatste video, minuut 24:55). Ze verdeelden de BOA-werf in kleinere delen, en maakten hiervoor een projectfiche op

Thema's

Inspraak van kinderen en gezinnen/ouders

Leeftijd

Kleuters
Lagere schoolkinderen
Tieners

Aantal inwoners

10.000 –50.000 inwoners

Periode

Vakantie
Gerelateerde praktijkvoorbeelden