Kinderen ontdekken hun talenten en interesses tijdens Kindertapaz in Bilzen

Stad Bilzen zet in op buitenschoolse kinderopvang en startte in september 2021 met het nieuwe initiatief Kindertapaz. Leerlingen van het lager onderwijs kunnen onmiddellijk na school aansluiten bij allerlei workshops: van sport en creatieve bezigheden, tot muziek en bouwen met LEGO. Zo ontdekken de kinderen waar hun talenten en interesses liggen en creëert de stad maximale ontwikkelingskansen voor iedereen.

Rachel Broeders, coördinator van BOA in Bilzen, vertelt meer over de uitwerking van Kindertapaz en het belang van communicatie en een goede samenwerking daarbij.

Kindertapaz Bilzen
Stad Bilzen

Sterk inzetten op communicatie

Rachel: “Eind 2020 startte ik als coördinator van BOA in Bilzen. Ik kreeg een ruim mandaat én heel wat tijd (80%) om het lokale verhaal uit te werken. Dat zorgde voor een stroomversnelling. Bij de opstart ging ik eerst kijken waar de opvanglocaties zijn, wie de lokale verenigingen zijn, welke ideeën er leven over buitenschoolse opvang en activiteiten … Communicatie neemt een heel belangrijk deel in van mijn tijd. Ik leg contacten met heel wat verenigingen, betrek andere stadsdiensten en diensthoofden, overleg met scholen, oudercomité … Ik wil op zoek gaan naar een gedeeld gemeentelijk BOA-verhaal, waar iedereen bij betrokken is.”

“Samen met de communicatiedienst van de stad en een extern communicatiebureau lanceerden we een wedstrijd bij de buitenschoolse opvang om een naam te bedenken. De uitdaging? Een naam bedenken die origineel is, kinderen aanspreekt en vooral ook de variatie in het aanbod duidelijk maakt. De communicatiedienst en het -bureau gingen verder aan de slag met de voorstellen. Zo werd Kindertapaz geboren. Dankzij onze communicatiedienst heeft Kindertapaz een mooie visuele uitstraling in de huisstijl van de stad. Sterk inzetten op communicatie vinden we belangrijk. Zo brengen we ons verhaal naar buiten via veel kanalen: tijdens overlegmomenten met scholen, met begeleiders, met ouders, via nieuwsbrieven, flyers, website, sociale media van de stad …”

“Ik wil op zoek gaan naar een gedeeld gemeentelijk BOA-verhaal, waar iedereen bij betrokken is.”
Rachel Broeders over Kindertapaz in Bilzen
Rachel Broeders, coördinator van BOA in Bilzen

Samenwerking met tal van partners zorgt voor win-win

Rachel: “De bewuste keuze om het BOA-aanbod onder één vlag bekend te maken, heeft heel wat voordelen. De samenwerking met de scholen loopt heel goed. Ze stellen hun locaties ter beschikking en spreken hun leerkrachten en opvangbegeleiders aan die hun talent willen inzetten voor Kindertapaz. Scholen zoeken actief mee naar ideeën om de samenwerking te stimuleren en maken het aanbod bekend bij de ouders. En dat vertaalt zich dan weer in een toename van het aantal inschrijvingen voor Kindertapaz. Ook andere partners zien er een echte win-win in. Zo stromen kinderen die deelnemen aan creatieve of muzikale activiteiten bijvoorbeeld makkelijker door naar de academie of harmonie.”

“Scholen zoeken actief mee naar ideeën om de samenwerking te stimuleren en maken het aanbod bekend bij de ouders. En dat vertaalt zich dan weer in een toename van het aantal inschrijvingen voor Kindertapaz. Ook andere partners zien er een echte win-win in. ”
Rachel Broeders over Kindertapaz in Bilzen
Rachel Broeders, coördinator van BOA in Bilzen

“De lesgevers en opvang maken samen de planning op voor Kindertapaz. Het aanbod loopt telkens van schoolvakantie tot schoolvakantie. Dat aanbod is heel gevarieerd, de leerkrachten rouleren regelmatig wat zorgt voor de nodige afwisseling. Ook voor kinderen in het buitengewoon onderwijs zorgen we voor een aanbod op school met yoga en tennis. We voorzien telkens een flyer op maat van de school en de betrokken opvang.”

“De kaart van samenwerking trekken we overal, ook intern. Ik stem regelmatig af met mijn intern klankbord dat bestaat uit collega’s van verschillende diensten. Onze schepen is ook heel gemotiveerd en op regelmatige basis brengen we een nota op het college van burgemeester en schepenen, zodat ook zij mee zijn met het verhaal. Op die manier zorgen we dat het een gedragen verhaal is en blijft.

Begeleiders dragen het BOA-verhaal mee uit

Rachel: “Ouders vinden hun weg vlot in het aanbod, dat merken we door een toename in het aantal inschrijvingen. Sinds de start van Kindertapaz, werken we ook met 1 systeem om in te schrijven. Dat vinden ouders erg handig. Er sluiten ook merkbaar meer kleuters aan. Ondanks de extra inschrijvingen, merken we dat er dankzij Kindertapaz wat meer ruimte komt voor de begeleiders. Tijdens kindvrije uren kunnen zij mee nadenken over de verdere uitwerking van Kindertapaz, activiteiten bedenken, de zomerprogrammatie bepalen, het aanbod verder te verruimen met eigen of externe lesgevers … Er kwam recent een pedagogische coach langs die in gesprek ging met de begeleiders over hun talenten. Daar gaan ze nu verder mee aan de slag.”

“Er kwam recent een pedagogische coach langs die in gesprek ging met de begeleiders over hun talenten. Daar gaan ze nu verder mee aan de slag.”
Rachel Broeders over Kindertapaz in Bilzen
Rachel Broeders, coördinator van BOA in Bilzen

Reflectie en feedback helpen om continu te verbeteren

Rachel: “Uiteraard stopt het verhaal hier niet, ik blijf zoeken naar manier om verder te verbeteren. Hoe zoek je nieuwe lesgevers? Hoe zetten we hun talenten, interesses en ervaringen best in? Hoe zorg je voor een voldoende ruim aanbod met beperkt budget? Welk bestaand aanbod kunnen we nog onder Kindertapaz brengen? Kunnen we de inschrijfmogelijkheden voor ouders verbeteren? Hoe betrekken we de niet-stedelijke opvang in het verhaal? Ik ben daar continu mee bezig.”

“Ik vraag veel feedback aan alle betrokkenen en dat helpt me om stappen vooruit te zetten. Zo komen we stilaan naar één systeem voor alle inschrijvingen voor BOA-activiteiten. Opvangen waar we nu nog niet mee samenwerken zijn meer en meer vragende partij om toe te treden. Partners, lesgevers, begeleiders, ouders, kinderen … geven waardevolle input om verder te sleutelen Kindertapaz.”

“Het volgende op de planning is de fusie met Hoeselt. Elke gemeente heeft een eigen BOA-aanbod, de geografische ligging speelt mee. We kunnen het aanbod niet zomaar copy-pasten. Alles in elkaar laten passen en op elkaar afstemmen wordt een grote uitdaging.”

Thema's

Communicatie
Samenwerking en groei BOA-aanbod

Leeftijd

Kleuters
Lagere schoolkinderen

Aantal inwoners

10.000 –50.000 inwoners

Periode

Schooljaar
Gerelateerde praktijkvoorbeelden