Praktijk

Taalbubbels+ meets ROMA

Wat is het?

‘Taalbubbels+’ was een inburgeringsprogramma voor laaggeletterde moeders én kinderen tot 3 jaar, georganiseerd in het Huis van het Kind Deurne-Noord.

Het programma werd inhoudelijk en praktisch op maat van deze mama’s uitgewerkt. De inhoudelijke lessen waren dus afgestemd op de specifieke leernoden en -behoeften in deze fase van hun leven. Zo werden groepssessies georganiseerd rond allerlei vragen die mama’s hadden over hun ouderrol en het grootbrengen van de kinderen. Daarnaast weten we ook dat de zorg voor het kind een bijkomende praktische en vaak ook psychologische barrière vormt om deel te nemen aan een regulier inburgeringsprogramma. Om die drempel te verlagen was er de mogelijkheid om kinderen mee te nemen naar de sessie.  De betrokken doelgroep was zeer divers (naar herkomst en religie) maar het waren allen jonge mama’s met veel kinderen. Velen hadden een lage scholingsgraad. Ze delen allerlei zorgen mede door het onzeker verblijfsstatuut. 

Waarom is het belangrijk

Lessons learned rond het werken met Roma-moeder

Een strategie uitwerken inzake toeleiding en bekendmaking van het initiatief is een essentieel onderdeel van het project. 

  • Werk samen met vertrouwensfiguren, zoals Romabemiddelaars, brugfiguren, gezinsondersteuner Kind en Gezin. Bezorg hen materiaal (zoals een flyer) met voldoende info. 
  • Voorzie de mogelijkheid dat de vertrouwensfiguur de eerste sessie(s) kan meekomen. 
  • Maak twee flyers: één voor doelgroep (zeer visueel, aangezien Romanes geen geschreven taal is) en één voor de toeleiders. Heb aandacht voor: voor wie bedoeld? Begeleiders? Aanpak? Wat zijn de voordelen voor hen? 
  • Betrek zoveel mogelijk toeleiders
  • Richt je tijdens de bekendmaking ook naar andere familieleden: partner, schoonmoeder… 

Een veilige omgeving is zeer belangrijk.

  • Toegankelijke locatie.
  • Ruimte geven om op eigen manier deel te nemen – dit kan ook betekenen: vrij inloopmoment voorzien, een flexibel inloopuur. “Ge zijt welkom, we willen jou er graag bij”.
  • In het begin tijd nemen om kennis te maken, het vertrouwen te laten groeien. Niet te snel naar de inhoud willen gaan. 
  • Voorbereiding (durven) loslaten en inspelen op ‘wat zich aandient’. 
  • Betrokkenheid, en een open, niet-oordelende houding.

Andere aandachtspunten

  • Geduld hebben om initiatief te laten groeien, ook al zijn er de eerste keren slechts enkele mama’s. 
  • Steeds opnieuw het moment samen vormgeven met de deelnemers. Wat verwachten jullie van deze ontmoeting? Is dit ok voor jullie? Zouden jullie nog iets anders willen? 
  • Mama’s  uit eigen netwerk ook uitnodigen: wie zou er nog gebaat zijn om hier te komen?

Bron: Lana Macanovic (Atlas vzw) en Natasja Naegels (De Schoolbrug vzw) vertelden over de voorbereiding van dit bijzondere traject tijden een bijeenkomst van het REYN-netwerk.   

 

Hoe gebruiken

Contact

Lana Macanovic

Vzw Atlas · integratie & inburgering Antwerpen

www.atlas-antwerpen.be

Auteur

vzw Atlas en de Schoolbrug

Jaar van publicatie

2020
Ook interessant