Praktijk

WelWijzer!, de kracht van de samenwerking tussen Welzijn en Onderwijs.

Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen werkt en bouwt in heel Vlaanderen met jongeren en hun omgeving aan hun ontwikkeling, welzijn en geluk. Sinds enkele jaren bieden we daarom ook een verscheidenheid aan schoolondersteunende projecten aan. De expertise die we hieromtrent hebben opgebouwd, brengen we samen onder WelWijzer! Elk project heeft als doel kinderen en jongeren “vroeg en nabij” tijdelijk te ondersteunen. Door initiatieven en expertise vanuit Jeugdhulp dichter bij scholen te brengen, kunnen we welbevinden van leerlingen laagdrempelig versterken waardoor ze beter tot leren kunnen komen en een betekenisvol schools traject kunnen lopen. We delen ons verhaal graag vanuit een diepe overtuiging dat de toekomst vraagt om meer gerichte samenwerking over sectoren heen. Met enthousiasme tonen we aan hoe de samenwerking tussen Onderwijs en Welzijn een krachtig signaal kan zijn bij het vooropstellen van het belang en de behoeften van het kind en zijn context.

Doel

Het expertisecentrum WelWijzer stelt voorop scholen te inspireren en te ondersteunen bij het uitdragen van een duurzaam welzijnsbeleid. 
WelWijzer wil de focus in het onderwijs verbreden van leren naar ontwikkelen door integratie van Welzijn in Onderwijs te faciliteren. Zo wordt er gestreefd naar een inclusief aanbod waarbij expertise uit Jeugdhulp “vroeg en nabij” ingezet kan worden op of in nauwe samenwerking met scholen. 
WelWijzer wil het welzijn op school versterken vanuit een bio-psychosociaal perspectief en dit zowel op het niveau van de leerling (en zijn netwerk) als de leerkracht (en het schoolteam/schoolbeleid). 
Zo kan de totale schoolervaring bevorderend zijn voor het welbevinden van iedereen die er werkt en leert.

Doelgroep

Expertise uit Jeugdhulp wordt ingezet op leerlingniveau wanneer er sprake is van een verlaagd welbevinden, risico op schooluitval of een gebrek aan perspectief in de schoolloopbaan. Het betrekken van de context van leerlingen is daarbij ons stokpaardje.

WelWijzer doet aansluitend een aanbod op teamniveau. Naast een vormingsaanbod trachten we via super- en intervisie zelfreflectie, professionalisering en onderlinge afstemming in het team te versterken. Een krachtig team heeft namelijk een positief effect op het welzijn van leerlingen.

Bovenstaande trachten we te verankeren op beleidsniveau. We dagen scholen uit hun schoolvisie uit te breiden door input uit de Welzijnssector te verankering in de eigen dagelijkse werking. Een duidelijk en transparant beleid draagt bij aan een efficiënte teamwerking.

Werkwijze

De samenwerking tussen WelWijzer en scholen wordt gekenmerkt door drie pijlers.

We wensen duurzame beleidsvoering op school te faciliteren door te investeren in een intensieve samenwerking en nauwgezette opvolging tijdens een procesmatig traject van organisatieverandering.

We hechten belang aan een brede gedragenheid en kiezen daarom voor een integrale aanpak bij het werken aan een heldere en consistente welzijnsvisie. Ervan overtuigd dat een bottom-up benadering een optimaal draagvlak creëert voor implementatie, situeert ons aanbod zich zowel op leerling-, schoolteam- als beleidsniveau.

We kiezen dan ook voor een proces van co-creatie om vanuit dialoog, gedeeld enthousiasme en versterkte daadkracht ons gezamenlijk doel te bereiken. Dit door het aanbieden van een optimale en tegelijk haalbare vorm van ondersteuning bij het vormgeven van een schooleigen welzijnsbeleid.

Partners

WelWijzer brengt (welzijns)organisaties zowel in als buiten Jeugdhulp dichter bij scholen. Er wordt daarvoor onder andere samengewerkt met CLB, ONW, schoolinternaten en andere NAFT-aanbieders. Lokaal worden samenwerkingsverbanden opgericht met stads- en gemeentebesturen. Daarnaast zoeken we ook steeds naar verankering met lokale organisaties zoals buurtwerking, academie, sportvereniging, … Ten slotte vormen vrijwilligers een belangrijke partner in de verwezenlijking van ons aanbod.

Wat maakt je praktijk tot een succes?

Hoewel elk van de 5 projecten groeide uit een lokale nood en gekenmerkt wordt door een specifieke eigenheid, worden ze allen gedragen door de gedeelde visie van Don Bosco. Bovendien stoelt elk aanbod op eenzelfde theoretisch kader, gebaseerd op wetenschappelijke kennis over het functioneren van kinderen en gezinssystemen.

Trajecten met scholen en leerlingen worden in dialoog met alle betrokkenen vormgegeven en zijn steeds afgestemd op de concrete hulpvraag die zich stelt. De trajecten op maat van de leerling/de school worden gaandeweg geëvalueerd en bijgestuurd.

Daarbij wordt de nodige aandacht en zorg geboden aan de context die de betrokken leerling omringt. Trajecten worden dan ook gekenmerkt door hun verbindende karakter, zowel tussen leerling en school, als binnen de gezinscontext zelf.

Vanuit een krachtige expertise en jarenlange ervaring, wordt Jeugdhulp op een laagdrempelige manier tot bij de school gebracht. We trachten vroeg en nabij te ondersteunen door, naast het secundair onderwijs, ook leerlingen uit het basisonderwijs te bereiken en zo in te spelen op een toenemende vraag naar ondersteuning van leerkrachten, alsook steeds jonger wordende leerlingen.

Welke uitdagingen liggen er voor?

Het huidige aanbod is niet structureel verankerd in zijn totaliteit en daardoor afhankelijk van projectsubsidies ed. Hierdoor dienen we per samenwerking steeds samen met de betrokken partners te onderzoeken op welke manier de financiering voorzien kan worden.

We krijgen steeds vaker hulpvragen die zich richten tot een erg jonge doelgroep (kleuters) waar we op dit moment niet aan tegemoet kunnen komen. Het hierop afstemmen van ons aanbod vormt een uitdaging voor de toekomst.

Het opbouwen van een samenwerking tussen twee verschillende sectoren (in dit geval Onderwijs en Welzijn) vraagt om zorgvuldige afstemming en communicatie. We blijven geloven in de meerwaarde van een brede kijk op elke situatie, ook als verschil hierbij voor discussie zorgt.

Auteur

Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen

Jaar van publicatie

2023
Vragen?
Neem dan contact op met:
Portret van Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen
Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen
Ook interessant