Praktijk

Leerrecht garanderen voor iedereen

Dag in dag uit ondersteunen de coördinatoren “lerende netwerken jeugdhulp-onderwijs” en de coördinatoren Samen Tegen Schooluitval in de verschillende provincies samenwerkingen die zich ontplooien op het kruispunt van al deze verschillende expertises en zorgen ze ervoor dat interessante en vernieuwende ideeën zich als een olievlek verder kunnen verspreiden.

Doel

Een goed onderwijstraject is een belangrijke beschermende factor in het leven van kinderen en jongeren en biedt een hefboom om uit kwetsbare situaties te geraken. Om het leerrecht te garanderen voor alle kinderen en jongeren, hebben we een geïntegreerde en daadkrachtige aanpak nodig in en rond de scholen. Wanneer deze aanpak vertrekt van een stevig netwerk van (lokale) partners die elk vanuit hun expertise de handen in elkaar slaan, zien we mooie dynamieken ontstaan in de praktijk. Voorzieningen die bruggetjes maken naar onderwijs via de onderwijsambassadeurs, VDAB-partners die zich inzetten om een warme overdracht mogelijk te maken voor jongeren die hun diploma niet zullen halen, welzijnspartners die een dagbesteding aanbieden en die in gesprek gaan met gemeenten en steden om een antwoord te bieden op de meest prangende vragen op het terrein, geestelijke gezondheidszorg die zijn expertise inbrengt en mee nadenkt welke acties belangrijk zijn om het leerrecht van de jongeren te garanderen, CLB en schoolexterne initiatieven die provinciaal bijeenkomen om de sterktes en groeikansen te bespreken … 

Concrete doelstellingen:

  • kinderen en jongeren alle kansen geven in het onderwijs en daarbuiten
  • creëren van lokale netwerken
  • opbouwen en verknopen van collectieve verantwoordelijkheid tussen verschillende actoren (lokale partners, onderwijs- en welzijnsactoren)
  • concrete acties opzetten om beleidslijnen te realiseren
  • goede praktijken ontsluiten en vertalen naar andere regio's
  • zaadjes planten en ze voeding geven

Doelgroep

kinderen en jongeren, maar dit via onderwijsactoren (scholen, CLB, PBD, leersteuncentra, brugfuncties...), welzijnsactoren, werkactoren, GGZ, lokale besturen,...

Werkwijze

  • netwerken opzetten
  • consultfunctie
  • organisaties coachen
  • structuren verbinden

Partners

scholen, CLB's, PBD, leersteuncentra, departement onderwijs, cliëntvertegenwoordigers, GGZ, hogescholen, jeugdhulpvoorzieningen, lokale besturen, provinciale overheden, NAFT-partners, koepelorganisaties,...

Wat maakt je praktijk tot een succes?

Als kinderen en jongeren ook in kwetsbare aan boord blijven van onderwijs dankzij de collectieve verantwoordelijkheid van alle nodige betrokken actoren

Welke uitdagingen liggen er voor?

  • onderwijs en welzijn zijn nog steeds twee verschillende werelden met andere bevoegdheden, dit maakt dat elkaar begrijpen en vinden niet steeds evident is. We blijven verder bouwen aan het bundelen van de krachten
  • toenemende welzijnsnoden van kinderen en jongeren en tekorten aan onderwijs- en welzijnskrachten
  • de samenleving wordt steeds complexer en verandert snel. De structuren en regelgeving kunnen dit niet steeds volgen en dus niet steeds gepaste antwoorden bieden.

Auteur

Els Meert, Opgroeien

Jaar van publicatie

2023
Vragen?
Neem dan contact op met:
Portret van Els Meert
Els Meert
Jeugdhulp-Onderwijs
Ook interessant