Praktijk

Handle with Care: snelle steun op school na een politietussenkomst voor intrafamiliaal geweld

Kinderen kunnen op heel jonge leeftijd in aanraking komen met moeilijke omstandigheden thuis, zoals intrafamiliaal geweld (IFG). Getuige of rechtstreeks slachtoffer zijn kan een negatieve impact hebben op de ontwikkeling van het kind en op hun gezondheid en welzijn in hun verdere leven. De stress die deze kinderen meedragen, laten ze niet achter bij het binnengaan van de schoolpoort, maar nemen ze mee in de klas. IFG is een verborgen en onderschat probleem. Het kan zo lang duren vooraleer kinderen steun en hulp ervaren en dit niet alleen door professionals, maar evenzeer vanuit hun omgeving. Het proefproject "Handle with Care" (HwC) zet daarom in op snelle steun op school na een politietussenkomst thuis of in de dichte omgeving van een kleuter/leerling omwille van IFG.

Doel

De nieuwe HwC werkwijze reikt een heel eenvoudig concept aan om snel en tastbaar verschil te maken voor kinderen: een school wordt snel op de hoogte gebracht van een politietussenkomst IFG. Zo kan men op school en in de klas meteen inzetten op een betrouwbare volwassene die de volgende dag(en) een veilige plek en indien nodig extra steun biedt aan het kind. Hierdoor kunnen deze kinderen ook terug tot leren en ontwikkelen komen.

Doelgroep

HwC is gericht op het belang van kinderen algemeen, en kinderen in een potentieel kwetsbare situatie (IFG) meer specifiek. Om de nieuwe werkwijze te realiseren vormen politie en onderwijs de sleutelpartners.

Werkwijze

  1. Onderwijs en politie werken structureel samen, waarbij politie een signaal stuurt naar de school en scholen dit signaal tijdig ontvangen en ermee aan de slag gaan.
  2. Onderwijsprofessionals zijn bereid en voelen zich in staat om snelle steun te bieden aan het kind; steun die veerkrachtversterkend werkt en binnen de professionele grenzen valt.

Partners

Dit project vraagt een samenwerking tussen politie, parket, onderwijs, hulpverlening, het Vlaams Expertisecentrum Kindermishandeling en andere partners vanuit het regionale en Vlaams beleid en de praktijk.

Wat maakt je praktijk tot een succes?

Voor onderwijs vraagt het ontvangen van een HwC signaal weinig extra moeite. Het biedt scholen wel een verhoogde alertheid en een andere bril om naar het gedrag en de ontwikkeling van de kleuter/leerling te kijken. Op die manier is men beter in staat om de eigen handelingen en reacties af te stemmen op wat het kind mogelijks nodig heeft gezien het figuurlijke rugzakje dat hij/zij de volgende schooldag(en) meeneemt.

Een belangrijke troef bij het uitrollen van deze nieuwe samenwerkingswijze is dat vele Vlaamse en lokale partners zich direct engageren, zowel in de praktische uitvoering, alsook in het begeleiden van het ontwikkelings- en implementatieproces. Dankzij een geëngageerd Vlaams en lokaal beleid kon dit eenvoudig concept maar met complexe werking een eerste keer de vleugels uitslaan. Voor een verdere uitrol vraagt HwC dat de werking van elke (regionale) partner wordt afgestemd op de samenwerking en steun voor kinderen.

Welke uitdagingen liggen er voor?

  • Uitdagingen inzake registratie van politietussenkomsten IF
  • Politie die vaak geen weet heeft van de school waar kinderen naartoe gaan
  • IT-systemen van politie, onderwijsdiensten en scholen die niet op elkaar afgestemd zijn
  • Verscheidenheid aan schoolcultuur, organogram, omkadering en processen in scholen
  • Te hoge (bestaande) werkdruk bij de partners
  • Visieverschillen in informatiedeling tussen politie en onderwijs
  • Nood aan juridische omkadering

Auteur

VECK

Jaar van publicatie

2023
Vragen?
Neem dan contact op met:
Portret van VECK Vlaams Expertisecentrum kindermishandeling
VECK Vlaams Expertisecentrum kindermishandeling
Ook interessant