Praktijk

Anders kijken naar (kwetsbare) gezinnen – een reeks methodieken om te reflecteren over armoede in de kinderopvang

Er komt een breed gamma aan deelthema’s rond armoede aan bod. De gebruikte werkvormen zijn heel gevarieerd, er zijn reflectievragen, stellingen, scenario’s, inleefoefeningen etc. We willen gespreksleiders de meest recente (wetenschappelijke) inzichten meegeven op vlak van toegankelijkheid, sociale functie en armoede in de kinderopvang.

Doel

In onze flipover met leidraad gaan we dieper in op de complexiteit van armoede en hoe moeilijk het soms is om er alleen uit te geraken. Hierdoor werken we aan een meer begripvolle houding bij begeleiders voor ouders die in deze situatie zitten. 
We zoomen in op de impact van armoede, zowel op wat armoede vanbuiten met je doet als op de binnenkant. We bespreken ook de impact van opgroeien in (kans)armoede op kinderen, en welke grote meerwaarde kwaliteitsvolle kinderopvang kan betekenen voor deze kinderen én hun gezin.

Doelgroep

De methodiek is er in de eerste plaats voor medewerkers in de opvang voor baby’s en peuters. In tweede instantie kan de methodiek ook wel gebruikt worden in de buitenschoolse kinderopvang en zelfs in het kleuteronderwijs.

Werkwijze

- een flipover van 33 kaarten waarop opdrachten, vragen, stellingen, wetenschappelijke informatie etc. staan rond armoede. De kaarten zijn specifiek gericht op gezinnen in (kans)armoede in de kinderopvang. De flipover kan in een personeelsruimte of in de eetzaal geplaatst worden zodat begeleiders geprikkeld worden om het samen over de aangehaalde thema’s te hebben. 


- leidraad bij de flipover met extra achtergrondinformatie en verdiepende methodieken voor begeleiders van groepsgesprekken over armoede . Dankzij deze leidraad sta je sterker in je schoenen om rond deze thema’s in gesprek te gaan, je krijgt nieuwe inzichten aangereikt en belangrijke nuances om de discussie mee te voeden. 

Je kan de flipover en leidraad gebruiken in een teamvergadering voor een kort gesprek, maar je kan ook verschillende kaarten en methodieken combineren en er zo een (deel van een) pedagogische studiedag mee invullen.

Partners

We werkten de flipover en leidraad uit samen met TAO – Teams Advies en Ondersteuning van De Link Armoede vzw. We kregen ondersteuning van zowel een pedagogisch medewerker als een opgeleid ervaringsdeskundige in de armoede en sociale uitsluiting.

De materialen kwamen tot stand dankzij financiële steun van de Vlaamse Gemeenschapscommissie.

Wat maakt je praktijk tot een succes?

De sterkte van onze praktijk is dat alle aspecten van armoede aan bod komen, we gaan geen onderwerpen uit de weg. Daarnaast kan je met onze methodiek erg flexibel zijn in je tijdsinvestering. Medewerkers kunnen zelf discussiëren rond de thema’s op de kaarten zonder externe ondersteuning maar je kan er ook een langer pedagogisch overlegmoment mee invullen. Armoede en kansarmoede worden dankzij onze methodiek in de opvang binnengebracht als een alledaags onderwerp.

Welke uitdagingen liggen er voor?

Een belangrijke uitdaging kan liggen in de toenemende armoede bij opvangmedewerkers. Door de relatief lage lonen in de sector, het vele deeltijds werken en de vele alleenstaande mama’s die de kinderopvang telt, is armoede jammer genoeg geen vreemd onderwerp voor veel medewerkers. Het thema kan dus dicht bij huis komen, wat het in sommige teams een erg gevoelig onderwerp kan maken om op een teamvergadering te bespreken.

Auteur

Samenwerken aan Kinderopvang in Brussel

Jaar van publicatie

2023
Vragen?
Neem dan contact op met:
Ook interessant