Onderzoeksrapport

Sterke leraren maken het verschil in de strijd tegen kinderarmoede

Wat is het?

Deze publicatie is het eindrapport van het onderwijsproject Kleine Kinderen Grote Kansen en wil inzicht geven in het verloop van het project en wil mee de resultaten en de ontwikkelde materialen, allemaal gebundeld op de website www.grotekansen.be, verspreiden.

Waarom is het belangrijk

Kinderen in armoede krijgen niet dezelfde kansen als andere kinderen. Ze hebben van bij hun geboorte een achterstand, die tijdens de eerste levensjaren alleen maar groter wordt.

Onderwijs en kinderopvang kunnen die achterstand verkleinen, op voorwaarde dat de kwaliteit voldoende hoog is. Die kwaliteit staat of valt met de kwaliteit van de begeleiders van kinderen en leraren: zij moeten voldoende inzicht hebben in diversiteit, kinder- en kansarmoede en hoe ermee om te gaan. Om te kunnen omgaan met diversiteit, armoede en ongelijkheid, is het cruciaal dat leraren de vijf kerncompetenties, zoals die werden ontwikkeld door het Steunpunt Diversiteit en Leren van de Universiteit van Gent, bezitten:

  1. Armoede zien en diversiteit positief benaderen
  2. Werken aan kwaliteitsvolle interacties
  3. Kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interacties
  4. Diversiteit integreren in het totale ontwikkelingsproces
  5. Maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar handelen.

In het kader van het traject ‘Kleine Kinderen, Grote Kansen’, zetten de Koning Boudewijnstichting en het Departement Onderwijs en Vorming daarom samen in op een project rond de professionalisering van kleuterleraren, vertrekkende van deze kerncompetenties.

Hoe gebruiken

Uit de evaluatie van het project blijkt dat zeer belangrijke stappen gezet werden om samen kinderarmoede aan te pakken in die cruciale periode van de eerste levensjaren. Onder impuls van dit onderwijsproject sloegen verschillende actoren de handen in elkaar. Voor het eerst is er een breed gedragen, zelfs gemeenschappelijke visie en een kader over hoe omgaan met diversiteit, kinder- en kansarmoede.

Auteur

Tine Swaenepoel

Jaar van publicatie

2019
Ook interessant