Document

Ouders met een migratieachtergrond ondersteunen bij specifieke opvoedvraagstukken

Wat is het?

Gemeenten en organisaties met een pedagogische rol hebben de taak ouders te ondersteunen bij opvoedvragen. Ouders met een migratieachtergrond hebben te maken met extra uitdagingen. Daarbij worden ze onvoldoende ondersteund. In deze infosheet zet KIS (Kennisplatform Inclusief Samenleven) op een rij om welke opvoedvragen het gaat, en hoe gemeenten daarop kunnen inspelen. 

Waarom is het belangrijk

Ouders met een migratieachtergrond hebben deels dezelfde vragen als alle ouders: bijvoorbeeld rond gehoorzamen, eten, zindelijkheid, social media en gamen of de puberteit. Maar daarnaast hebben zij eigen vragen die te maken hebben met hun migratieachtergrond en minderheidspositie in Nederland. Het gaat dan bijvoorbeeld om de religieuze opvoeding, normen en waarden die niet overeenkomen met die in de Nederlandse opvoedomgeving, of om het ondersteunen en begeleiden van kinderen bij ervaren uitsluiting, zoals discriminatie of andere vormen van negatieve bejegening. Het ondersteunen van ouders bij dit soort thema’s wordt steeds belangrijker. De negatieve beeldvorming neemt de laatste jaren toe; jonge in Nederland opgegroeide ouders ervaren een grotere kloof met de omgeving dan in hun jeugd. Gemeentes of hulporganisaties kunnen vaak een bepaalde handelingsverlegenheid ervaren bij dit soort vraagstukken. 

Hoe gebruiken

De aanbevelingen in deze infosheet helpen gemeenten in het ondersteunen van ouders met een migratieachtergrond. Daarnaast worden tips gegeven voor methodieken, handreikingen en literatuur waar gemeenten zelf verder mee aan de slag kunnen.

Auteur

Marjolijn Distelbrink, Jamila Achahchah

Jaar van publicatie

2024
Ook interessant