Transitie tussen thuis, buurt, kinderopvang en kleuterschool

Inspirerende praktijken

Om een warme overgang naar de kleuterschool te realiseren zijn verschillende partners aan zet. Twee concrete praktijken brengen hun verhaal van hun zoektocht en willen op die wijze inspirerend zijn voor andere netwerken om samen in te zetten op een warme overgang, vanuit een proportioneel universele benadering.

KLEUTERPARTICIPATIE, Huis van het Kind Beringen 

Het Huis van het Kind Beringen brengt organisaties en initiatieven die actief zijn op het vlak van preventieve gezinsondersteuning rond tafel. Binnen het Huis van het Kind maken we afspraken over het aanbod en de bekendmaking van dit aanbod in Beringen. De nadruk ligt op een goede samenwerking en doorverwijzing tussen verschillende diensten. Via het Huis van het Kind wordt gebouwd aan een sterk netwerk, dat ouders en kinderen ondersteunt bij de instap in de kleuterschool.   

SCHOOLSTART, Samenlevingsopbouw Mechelen 

Met het kleuterparticipatieproject ondersteunt men gezinnen en werken we aan een sterke start in de kleuterschool, in samenwerking met o.a. vrijwilligers en studenten kleuteronderwijs.  Dit gebeurt door het aanbieden van individuele en groepsbegeleiding van ouders en kinderen, door het verlagen van drempels naar scholen en welzijnsorganisaties, door het vergroten en versterken van het sociale netwerk van gezinnen, door het verzamelen en behartigen van collectieve signalen van gezinnen.  Daarnaast werken we samen met de buurtscholen uit de wijk: zo gaan we met hen aan de slag met signalen die we van gezinnen krijgen en bieden we vraaggerichte ondersteuning.

Beide praktijken hebben tot doel de instap in de kleuterschool voor alle kinderen, en in het bijzonder voor maatschappelijk kwetsbare kinderen, te ondersteunen. Concreet zet men – in partnerschap binnen het netwerk Huis van het Kind in op een warme overgang van thuis of kinderopvang naar de kleuterschool voor kinderen en hun ouders.