Geïntegreerd werken

Continuüm volgens Van Yperen en Haageraats

Samenwerken kent verschillende gradaties en bij de verschillende gradaties passen verschillende instrumenten, methoden en middelen.

Deze figuur laat zien dat samenwerken verschillende gradaties kent en dat bij de verschillende gradaties verschillende instrumenten, methoden en middelen passen:

  • Geen tot minimale samenwerking: hier is sprake van separate voorzieningen, weinig communicatie tussen de betrokken professionals en weinig kennis over en begrip voor ieders rol.
  • Basaal op afstand: bij een iets verdergaande samenwerking is er nog steeds sprake van separate voorzieningen, maar er is wel meer communicatie (meestal schriftelijk).  Er is nog weinig kennis over en begrip voor elkaars rol.  Typerend is dat de betrokken professionals niet echt hoeven samen te werken, de casemanager bijv. fungeert als linking pin en probeert het aanbod af te stemmen.
  • Basaal op 1 plek; een stap verder gaat het als er fysieke nabijheid is, bijv. één gebouw waar de voorzieningen zijn samengebracht, en waar een vergadertafel is neergezet zodat het gezamenlijk gesprek met de cliënt plaats kan vinden.  Ook kan de nabijheid virtueel zijn vormgegeven door middel van een elektronisch samenwerkingsplatform.  Door het meer directe contact ontstaat er vaak meer begrip van ieders rol en vindt er wat gemakkelijker afstemming plaats.
  • Op 1 plek met enige integratie: hier is sprake van een verdergaand delen van voorzieningen, soms ook vertaald naar enige integratie van de ondersteunende systemen.  Er zijn veel mogelijkheden voor onderlinge communicatie en coördinatie en die worden ook daadwerkelijk benut.  Feitelijk doet ieder daarin nog steeds zijn eigen ding, maar nu met een gezamenlijke planning.  
  • Getransformeerde, integrale praktijk: hier is er sprake van een integratie van voorzieningen en systemen. Er is een fundamentele waardering van ieders rol en men werkt doelgericht en planmatig met het belang van de cliënt voorop.  De deelnemers passen hun rol aan aan het belang van de cliënt.  Sommigen doen bijv. een stap terug of dragen taken over omdat dat voor de hulp of ondersteuning effectiever, efficiënter of overzichtelijker is.

    geciteerd uit:  'Leiding geven aan transformatie'

Gerelateerde thema's