Met het aanbieden van oudertrainingen bevorderen we het welzijn en de ontwikkeling van de kinderen in die gezinnen waarin de opvoeding dreigt vast te lopen. Gezinnen met een hulpvraag rond opvoedingsgebeuren en gezinnen op de wachtlijst voor een begeleiding binnen het CKG kunnen deelnemen aan de oudercursus. Zij hebben een kind tussen 0 - 12 jaar oud. Ouders hebben een vraag m.b.t. hun pedagogische vaardigheden, prioritaire werkpunten en deze vragen zijn perspectiefbiedend op korte termijn.
Ouders begrijpen ‘moeilijk’ gedrag:
Ouders en kind hebben een fijne verbinding met elkaar:
Ouders leren in groep een huil- of driftbui bij hun kind beter begrijpen. Ze leren op een afgestemde manier hun kind bij 'moeilijk' gedrag te ondersteunen en ook zelf rustig te blijven. We gaan samen aan de slag om opvoedingsvaardigheden te trainen. Er is in deze oudertraining ook voldoende ruimte voor ouders om ervaringen uit te wisselen en elkaar te inspireren.
De oudertraining wordt georganiseerd in samenwerking met een Huis van het Kind, een school, een kinderopvang of een andere dienst die werkt met kinderen of ouders.
Per oudertraining kunnen er 6 tot 12 gezinnen deelnemen. Het traject duurt 6 weken waarvan er 5 groepsbijeenkomsten zijn en 1 individueel gesprek (duur). Voor de groepsbijeenkomsten komen we 1 keer per week samen voor een sessie van 2 uur (frequentie en intensiteit). De cursus kan zowel fysiek als online georganiseerd worden.
De oudertraining is opgebouwd uit verschillende wetenschappelijk onderbouwde pedagogische visies. We willen ouders op weg zetten om een manier van opvoeden te vinden waarbij ze zich goed en gesterkt voelen.
CKG De Schommel vzw is een organisatie die gezinnen met jonge kinderen (0-12j) begeleid waar het opvoedingsproces tussen ouder en kind dreigt vast te lopen of vastloopt. Bijkomend bieden zij ook hulp in ernstige en acute risicosituaties. CKG De Schommel vzw is een organisatie die steeds in beweging is en die dynamisch wil zijn.
Drie andere CKG’s over Vlaanderen volgen binnenkort de train-de trainer om deze oudertraining ook in hun CKG aan te bieden.
Een prille praktijk die nog erg zoekende is, wordt op een beknopte, consequente en heldere manier beschreven en bevat voor de meeste punten de noodzakelijke informatie. De theoretische onderbouwing is beperkt tot een verwijzing naar bronnen en kaders, maar geen wetenschappelijke bronnen of publicaties. Het wetenschappelijk onderzoek is beperkt tot behoefteonderzoek.