Visie

Ga snel naar...

Doel van het uitvoeringsbesluit

Het uitvoeringsbesluit wil organisaties laten groeien tot sociale en maatschappelijk verantwoorde ondernemers. Ze krijgen de nodige ondersteuning en verantwoordelijkheid voor hun verdere uitbouw. Daarbij gaan ze ook zelf aan de slag met indicatoren en meetfactoren om hun kwaliteit te verbeteren.

Vijf kwaliteitsthema’s

Het uitvoeringsbesluit zet in op vijf kwaliteitsthema’s, elk met eigen subthema’s en gebaseerd op het EFQM-managementmodel. Dat moedigt organisaties aan om samen met hun medewerkers kritisch naar hun eigen werking te kijken.

  1. Kwaliteitszorg
    • Organisatie en visie
    • Betrokkenheid
    • Methodieken en instrumenten
    • Verbetertraject
  2. Kernprocessen
    • Onthaal van de gebruiker
    • Doelstellingen en handelingsplan
    • Afsluiting en nazorg
    • Pedagogisch profiel
    • Dossierbeheer
  3. Resultaten van de gebruiker
    • Klachtenbehandeling
    • Gebruikerstevredenheid
    • Effect van de hulpverlening
  4. Resultaten van de medewerkers
    • Personeelstevredenheid
    • Indicatoren en kengetallen
  5. Resultaten van de samenleving
    • Waardering van strategische partners
    • Maatschappelijke opdrachten/tendensen


De evaluatie van elk thema verloopt in vier stappen.

  1. Plannen: de organisatie bekijkt haar huidige werking en stelt verbeterdoelen op.
  2. Uitvoeren: de organisatie voert de geplande verbeteringen uit.
  3. Controleren: de organisatie meet de resultaten en vergelijkt die met de oorspronkelijke situatie.
  4. Bijstellen: de organisatie past haar werking aan op basis van de geleerde lessen.

Schematische voorstelling

  • Elke organisatie vertrekt vanuit een missie, visie, doelstellingen en waarden. Die vormen de basis van het kwaliteitsbeleid.
  • De uitwerking van dit beleid zit vervat in het kwaliteitsmanagementsysteem.
  • De zelfevaluatie telt vijf thema’s, elk met meerdere subthema’s. Voor elk subthema zijn er specifieke omschrijvingen per groeiniveau. De organisatie moet haar niveau aantonen met indicatoren en meetfactoren.
  • Op basis van de zelfevaluatie zet de organisatie verbetertrajecten op. Om het effect hiervan na te gaan, gebeurt er opnieuw een zelfevaluatie.

Het kwaliteitshandboek is hierbij een handig hulpmiddel. Het bevat alle documenten en processen van de organisatie en is eenvoudig bruikbaar voor alle medewerkers.

Schema visie op kwaliteit voor jeugdhulpvoorzieningen