Administratie

Er zijn diverse aanvraagformulieren voor de jeugdhulporganisaties. Die zijn onder meer bedoeld voor aanvragen van erkenningen, (innovatieve) projecten, het VG-netabonnement of BuzzyPass en VIPA. Bekijk zeker ook de tijdslijn van de administratieve verwachtingen.
Ga snel naar...

Wijziging erkenning OVBJ, OOOC, CIG en diensten HCA, CAH of pleegzorg

Aanvragen voor een wijziging van erkenning van een voorziening gebeuren volgens een andere werkwijze.

  1. Stuur een e-mail naar voorzieningenbeleid@opgroeien.be om aan te geven dat je een wijziging wil doorvoeren.
  2. Je ontvangt een uittreksel van je huidige erkenning, aangevuld met een administratief luik.
  3. Breng de wijzigingen via track changes of in kleur duidelijk aan op het uittreksel en vul het administratieve veld volledig in: naam directie, korte omschrijving van de wijziging, gewenste datum in werking treden wijziging, datum indienen aanvraag, ondertekening.
  4. Bezorg het document als pdf aan voorzieningenbeleid@opgroeien.be én aan de regionale beleidsmedewerker van Voorzieningenbeleid.
  5. De regionale beleidsmedewerker zal met jou contact opnemen voor de verdere afhandeling van de gevraagde wijziging.

Buzzy Pazz of Omnipas Vervoergarantie

De Lijn werkt met een businessportaal voor het beheer van abonnementen. Dat omvat ook de aanvragen van een Buzzy Pazz of Omnipas Vervoergarantie (VG-netabonnement). 

Dit portaal is nu ook toegankelijk voor jeugdhulpvoorzieningen met:

  • modules verblijf
  • modules contextbegeleiding i.f.v. autonoom wonen
  • modules begeleiding in een kleinschalige wooneenheid

Toegang tot het businessportaal

De inrichtende macht fungeert als basisorganisatie (KBO-nummer). De voorzieningen die onder deze inrichtende macht vallen, kunnen toegang krijgen tot het portaal. Hiervoor zijn een aantal stappen ondernomen.

  • Mei 2024: De Lijn stuurde een e-mail vanuit businessportaal@delijn.be naar de betrokken directies.
  • Deze e-mail bevatte een link en instructies om het portaal te activeren. De activatie moest binnen vijf dagen voltooid worden.
  • Per inrichtende macht moest één contactpersoon de initiële toegang activeren (meestal de directie).
  • De beheerder kon vervolgens medewerkers van de voorziening toegang geven en hen gebruikersrechten toekennen.

Voordelen van het nieuwe businessportaal

Het portaal is gebruiksvriendelijk en maakt het mogelijk om:

  • abonnementen aan te vragen, op te volgen en stop te zetten.
  • toegang te krijgen tot ondersteuningsmateriaal voor gebruikers

Wijziging in facturatie

Voorzieningen kunnen niet langer vragen om de betalingsopdracht rechtstreeks naar de jongere en/of ouder(s) te sturen. De betalingsopdracht wordt uitsluitend gericht aan de voorziening of inrichtende macht, die verantwoordelijk is voor de verdere afhandeling.

VIPA

Het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden (VIPA) staat in voor de financiële steun aan welzijns- en gezondheidsvoorzieningen die infrastructuurwerken willen uitvoeren. 

Opgroeien zorgt voor de begeleiding en behandeling van de zorgstrategische planning, de eerste fase van een VIPA-dossier.

Tijdslijn administratieve verwachtingen

Januari

7 januari: De voorzieningen met een module positieve heroriëntering dienen een overzicht in van het aantal coachings van het vorige jaar, ter verrekening van de capaciteit in Binc. Dit gebeurt via mail aan voorzieningenbeleid@opgroeien.be.

15 januari: De diensten herstelgerichte afhandeling dienen het aantal dossiers van vorig jaar voor de bepaling van de enveloppe. Dit gebeurt via mail aan subsidieringjeugdhulp@opgroeien.be.

15 januari: De pleegzorgdiensten dienen het aantal modules in dat per 31/12 van het voorgaande jaar gerealiseerd zijn voor de bepaling van de enveloppe. Dit gebeurt via mail aan subsidieringjeugdhulp@opgroeien.be.

20 januari: De inrichtende machten dienen de tool enveloppeberekening in dienst op 1 januari en anciënniteitsberekening van nieuwe personeelsleden in voor de bepaling van de enveloppe. Dit gebeurt via mail aan subsidieringjeugdhulp@opgroeien.be.

Februari

28 (of 29) februari: Alle dossiers in Binc van het voorgaande jaar zijn correct en volledig ingevuld en het modulair kwartaal van alle kwartalen van het vorige jaar hebben de status ‘verzonden’ (Binc).

Maart

31 maart: De inrichtende machten dienen de tool afrekening van kosten boven enveloppe in (zakgeld, autonoom wonen, Stelsel van Werkloosheid met bedrijfsToeslag (SWT), bijzondere kosten).

31 maart: De diensten voor pleegzorg dienen de tool vergoedingen aan de pleegzorgers van het voorbije jaar in.

Het indienen kan via mail aan subsidieringjeugdhulp@opgroeien.be
 

April

30 april: het modulair kwartaal van het eerste jaarkwartaal in Binc is ingevuld en verzonden (Binc)

Juni

1 juni: Alle voorzieningen dienen hun kwaliteitsverslag in via mail naar voorzieningenbeleid@opgroeien.be.

30 juni: Alle inrichtende machten dienen hun jaarrekening in via mail naar subsidieringjeugdhulp@opgroeien.be.

Juli

31 juli: Het modulair kwartaal van het tweede jaarkwartaal in Binc is ingevuld en verzonden (Binc)

Oktober

31 oktober: Het modulair kwartaal van het derde jaarkwartaal in Binc is ingevuld en verzonden (Binc)