Draaiboek
Het geactualiseerde draaiboek gedeelde trajecten kwam tot stand dankzij brede samenwerking en werd uitgebreid toegelicht tijdens een infomoment op 19 februari 2020. Daarbij is ingegaan op:
- het bredere kader en de koppeling met de visie op jeugdhulp en het ondernemingsplan van Opgroeien.
- de aansluiting van gedeelde trajecten bij zowel het decreet Jeugddelinquentierecht als de uitvoering van concrete maatregelen.
Het draaiboek is uitgebreid voorgesteld:
-
Gedeeld forensisch traject: generiek draaiboekDownloadDownload
-
Generiek draaiboek gedeeld forensisch traject: presentatieDownloadDownload
-
Implementatie decreet jeugddelinquentierecht: perspectief van gedeelde trajecten: presentatieDownloadDownload
-
Workshop evaluatie gedeelde trajecten: presentatieDownloadDownload
-
Workshop over theorie en praktijk, top-down en bottom-up, de link tussen het beleidskader en VTO: presentatieDownloadDownload
De kern van het draaiboek blijft ongewijzigd: handvatten aanreiken voor een effectieve en efficiënte afstemming én samenwerking van alle betrokken actoren bij de realisatie van gedeelde trajecten tussen gemeenschapsinstellingen en private voorzieningen. Einddoel is een samenhangend, transparant en participatief begeleidingstraject voor elke jongere en context.
Sinds het vorige draaiboek heeft het decreet Jeugddelinquentierecht het jeugdhulplandschap fundamenteel veranderd. Met uitzondering van de module time-out, is de opname en begeleiding door een gemeenschapsinstelling per definitie een reactie op een jeugddelict.
De begeleiding door een private partner is:
- ofwel ook een reactie op een jeugddelict (delictgerichte contextbegeleiding, HCA-aanbod);
- ofwel een maatregel in het kader van een verontrustende leefsituatie (overige modules binnen de integrale jeugdhulp, zoals kortdurende intensieve contextbegeleiding).
Leeraanbod
Het leeraanbod forensisch orthopedagogisch werken in gedeelde trajecten bestaat uit drie modules:
- Situering: beknopte samenvatting van het draaiboek 'Gedeelde trajecten GI-BJB' - versie 2020
- Integratief begeleidingsmodel: deze module zoomt in op twee forensische modellen en vertaalt die vervolgens in een geïntegreerde vorm naar je werkplek
- Samenwerken: deze leermodule reikt een model aan om aspecten van samenwerking te spiegelen en bespreekbaar te maken, gericht op het verbeteren ervan