Samenwerken voor een kwaliteitsvolle evaluatie
Een nauwkeurige evaluatie van de ondersteuningsnood van een kind met een beperking of handicap is essentieel. De specifieke vragenlijst voor school en CLB biedt waardevolle informatie voor de beoordeling op de medisch-sociale schaal:
- Onderzoeksgegevens, zoals IQ-tests of observaties over gedrag en functioneren op school, kunnen bijdragen aan de puntentoekenning in pijler 2 en 3 van deze schaal.
- Daarnaast helpt een overzicht van de schoolloopbaan – inclusief type leersteun of type buitengewoon onderwijs – bij het bepalen van de relevante periodes.
School of CLB?
Voor kinderen in het buitengewoon onderwijs of wanneer het CLB al betrokken is, vormt het CLB een belangrijke informatiebron. School en CLB vullen elkaar hierin aan:
- School kan input geven over de sterktes en werkpunten van het kind op basis van persoonlijkheid, gedrag, communicatie en zelfredzaamheid, evenals de ondersteuning die geboden wordt.
- CLB kan diagnostische informatie en onderzoeksgegevens aanleveren.
De specifieke vragenlijst wordt ingevuld op basis van bestaande gegevens binnen school en CLB; extra onderzoeken opstarten is niet nodig. Ouders bezorgen de ingevulde vragenlijst digitaal terug aan Opgroeien.
Door samen te werken en heldere informatie te verstrekken, dragen school en CLB bij aan een correcte en vlotte afhandeling van de zorgtoeslagaanvraag. Dit heeft een directe impact op gezinnen die extra ondersteuning nodig hebben.
Aan de slag

Veel gestelde vragen voor school en CLB
Veelgestelde vragenVraag het aan team Zoë
Neem gerust contact op met team Zoë (zorgnood-evaluatie):
- via het nummer 02 533 13 41 (maandag tot vrijdag tussen 9u en 17u)
- of via het contactformulier