“Papa’s sluiten digitaal vaker aan”

verpleegkundige bij Kind en Gezin Haspengouw

Drie medewerkers van Opgroeien delen hun digitale ervaringen sinds corona. Dit is het verhaal van Anja Machiels.

Corona heeft de manier waarop we werken grondig door elkaar geschud, ook bij het agentschap Opgroeien. Contacten die vroeger vanzelfsprekend fysiek plaatsvonden, moesten plots noodgedwongen digitaal, want er was geen alternatief. 

Verpleegkundige Kind en Gezin Haspengouw

Anja Machiels  

  • Verpleegkundige Kind en Gezin Haspengouw  

  • Digitale tools: 

    • beeldbellen 

    • chatten via WhatsApp, Skype en Teams 

 

Anja: “Papa’s sluiten digitaal vaker aan” 

Positieve reacties

"Door medische redenen kan ik tijdens deze coronacrisis geen fysieke dienstverlening doen. Dat is heel frustrerend voor een verpleegkundige. Toch wil ik mijn collega’s van het Kind en gezin-team in Haspengouw zo goed mogelijk ondersteunen. Daarom doe ik nu heel wat startgesprekken - de eerste kennismaking met de ouders, vaak al tijdens de zwangerschap - online. Ik contacteer ook de ouders die tijdens een huisbezoek of consultatie aangeven dat ze wat extra informatie nodig hebben. Ook de gesprekken over opvoedingsondersteuning doe ik nu online.” 

Ouders reageren vaak positief. “Zij vinden de combinatie van beeldbellen, met de mogelijkheid om nadien ook nog een bericht te sturen via sms of WhatsApp, een hele mooie aanvulling op onze dienstverlening”, zegt Anja. “Ze kunnen een online gesprek vaak makkelijker inplannen in hun hectische, jonge gezinsleven. Zo was er zelfs een papa die van op zijn werk deelnam aan het startgesprek. Papa’s sluiten naar mijn gevoel sowieso vaker aan via de digitale weg.”

“Ik droom ervan om het digitaal contact nog te kunnen verrijken, met webinars bijvoorbeeld. Vooral bij opvoedingsondersteuning vragen ouders naar digitaal materiaal, zoals filmpjes. Nu moet ik in een digitaal een-op-eengesprek telkens starten met de basis en alles uitleggen. Het zou efficiënter zijn dat ouders bijvoorbeeld eerst een filmpje of webinar doornemen, om daarna direct het gesprek op maat te voeren.”

Lagere drempel 

Anja ziet nog meer voordelen, zoals de lagere drempel voor sommige ouders. “Ik heb de indruk dat ouders zich soms veiliger voelen om over gevoelige onderwerpen te spreken. Ze sturen ook filmpjes door om een situatie of gedrag van hun kind te duiden, zoals een filmpje van een driftbui of huilbui ’s nachts. Zo kan je heel concreet ondersteunen en feedback geven, want je hoort en ziet dan heel goed de interactie tussen de ouders en het kind. Een minpunt van online werken kan zijn dat je de context mist. Maar dat kan net zo goed een voordeel zijn, omdat je onbevooroordeeld het gesprek aangaat. Door die stijl van communiceren laat je ouders vaak al zelf antwoorden vinden. Dat maakt (beeld)bellen zeker zinvol en waardevol.” 

Al dat online delen vraagt ook extra aandacht. “Ouders bewustmaken van de privacygevoeligheid bij het delen van gegevens, foto's of filmpjes via digitale kanalen: het is een uitdaging, maar wel heel belangrijk”, benadrukt Anja. 

De ultieme tip van Anja

"Ouders schrikken soms van het voorstel om te beeldbellen, maar ze zijn dankbaar voor de rechtstreekse lijn. Wees geduldig."

Gerelateerde verhalen