Samenwerken

Fasen en dynamiek in een samenwerking

Hoe zorg je voor een leercultuur in je samenwerking.
  • Is er in het samenwerkingsverband sprake van een leercultuur? Zijn partijen zich ervan bewust dat de samenwerking slechts meerwaarde kan opleveren als er van elkaar geleerd wordt?
  • Is er aandacht en ruimte om stil te staan bij collectieve leerwinsten die voortvloeien uit de samenwerking? Worden deze ook expliciet besproken en waar nodig vastgelegd?
  • Is er aandacht voor het leren, de groei en de ontwikkeling van de personen en de organisaties rond de tafel (hoe evolueren zij door deel te zijn van deze samenwerking)?

Blik naar het verleden: Historielijn van jouw netwerk

Schets de evolutie van hoogtes en laagtes van het samenwerkingsproces rond jouw Huis van het Kind

Horizontale as = evolutie in de tijd

Verticale as= mate van succes

Heb je periodes van succes ervaren? Wanneer liep het moelijker?

  • Wat waren de pieken? Benoem die momenten. Wat of welke gedrag/actie heeft gemaakt dat jullie tot deze succeservaring zijn gekomen?  
  • Wat heeft gemaakt dat je als netwerk uit dieptepunten bent geraakt?
  • Wat leer je hieruit? Als individu, als organisatie, als netwerk?

Blik naar het heden: waardering uitspreken.

Netwerk

  • Als je aan deze groep een pluim of trofee zou geven, waarvoor zou dat dan zijn?
  • Wat was jullie mooiste succeservaring en wat heb je daar als groep uit geleerd?
  • Hebben jullie voorbeelden van hoe je als groep uit moeilijke situaties bent geraakt?

Organisatie

  • Wat betekent dit netwerk voor jouw organisatie? Wat zou jouw organisatie missen indien ze hier geen deel meer van zou zijn?
  • Doet men in deze samenwerking dingen anders dan in je eigen organisatie?

Individu

  • Stel dat je een afscheidsbrief schrijft t.a.v. het bestuur van dit samenwerkingsverband: wat schrijf je er in over wat dit voor jou betekend heeft en wat jij hier hebt geleerd?

 

Je vindt deze en andere oefeningen op Pronet-Arteveldehogeschool.

Gerelateerde thema's