“Digitale contacten als aanvulling op fysieke contacten”

beleidsmedewerker continuïteit bij Opgroeien

Drie medewerkers van Opgroeien delen hun digitale ervaringen sinds corona. Dit is het verhaal van Dominick Vosters. 

Corona heeft de manier waarop we werken grondig door elkaar geschud, ook bij het agentschap Opgroeien. Contacten die vroeger vanzelfsprekend fysiek plaatsvonden, moesten plots noodgedwongen digitaal, want er was geen alternatief. 

Dominick Vosters 

  • Beleidsmedewerker continuïteit, Afdeling Continuïteit en toegang 

  • Digitale tools:

    • beeldbellen via Teams en Zoom (met externen)

    • chatten via sociale media (Facebook, Messenger, Instagram en WhatsApp) 

 

Dominick:Digitale contacten als aanvulling op fysieke contacten” 

Beleidsmedewerker continuïteit bij Opgroeien

Sociale media

“We gebruikten al langer sociale media bij het begeleiden van jongvolwassenen en gezinnen”, zegt Dominick. “Ze zijn ideaal om de vinger aan de pols te houden, afspraken in te plannen, nazorg te bieden enzovoort. En dat op een laagdrempelige en vlotte manier, wat eens zo belangrijk is tijdens corona en wanneer mensen geïsoleerd zijn.” 

Dominick ziet voor- en nadelen. “Het moeilijke aan digitale communicatie is dat emoties minder goed in beeld komen. Als emoties de bovenhand nemen tijdens een online gesprek, zijn jongeren en ouders vaak alleen en is het minder evident om hen te troosten of kalmeren. Als moderator heb je tijdens die gesprekken sowieso ook minder impact op de manier waarop deelnemers reageren. In sommige crisissituaties is het nog steeds toegestaan om toch een fysiek overleg te organiseren. Ook op die momenten kunnen we extra mensen digitaal laten aansluiten. Dat is een extraatje waar we vroeger niet aan dachten.”  

Aanvulling op fysieke contacten

“Tijdens een begeleiding vind ik het belangrijk om digitale contacten als een aanvulling op fysieke contacten te zien, en niet omgekeerd. Fysieke nabijheid, ook al zit er 1,5 meter tussen, heeft vaak een meerwaarde. Sommige van onze collega’s hebben bijvoorbeeld mooie resultaten geboekt door met jongeren te gaan wandelen. Verder mogen we ook niet onderschatten dat digitale contacten best vermoeiend kunnen zijn, voor iedereen. Tijdsbewaking is belangrijk. Wees zeker ook mild voor jezelf: digitaal werken en beeldbellen is nieuw voor de meeste mensen. Dat maakt ook dat je als begeleider, voorzitter of bemiddelaar nog moet leren. Je mag aan de deelnemers zeggen dat dit voor jou ook nog wennen en zoeken is. Durf je kwetsbaar op te stellen.” 

De ultieme tip van Dominick 

"Check vooraf of alle deelnemers de juiste apparatuur hebben om deel te nemen aan het online overleg. Hebben ze bijvoorbeeld de juiste app of browser die de online tool ondersteunt?"

Gerelateerde verhalen