Wat als een medewerker ziek is?

De medewerker moet de ziekte binnen een bepaalde termijn aangeven, op basis van de regelgeving die van toepassing is. De organisator, (fictieve) werkgever heeft hierop geen invloed. Het ziekteverlof is geen systeem dat de organisator activeert om zijn medewerkers niet te moeten vergoeden. Een organisator die medewerkers heeft die in ziekteverlof zijn of waarbij ziekteverlof start in de periode na 14 maart heeft dus recht op de compensatiesubsidie.  

In tegenstelling tot eerder communicatie heeft de oorzaak van de ziekte geen invloed op de handelingen die moeten gesteld worden. 

Wat moet de organisator doen? 

  • Duurt de ziekte minder dan een maand: geen bijkomende actie nodig. De kost van de medewerker blijft bij de organisator waardoor de compensatiesubsidie mogelijk is.  

  • Duurt deze ziekte langer dan een maand, dan moet in principe deze medewerker vervangen worden in functie van de ratio. Dit betekent dat de personeelskost blijft, waardoor de compensatiesubsidie mogelijk is. 

  • Duurt deze ziekte langer dan een maand en blijkt vervanging niet (direct) mogelijk (men vindt bv. niemand) of overbodig wegens de lage bezetting: verwittig onmiddellijk je klantenbeheerder. Na afloop van de coronamaatregelen kan bekeken worden hoeveel de overcompensatie bedroeg die je moet terugbetalen. In deze situatie draag je immers niet meer de kosten voor de medewerker, waarvoor de compensatiesubsidie de organisator wel vergoedt.