Ik ben kersverse ouder. Hoe maak ik deze periode aangenamer, gezien de huidige omstandigheden? 

De periode rond zwangerschap en geboorte is vaak een hoopvolle tijd. Het zijn tegelijk ook ingrijpende gebeurtenissen, die gepaard gaan met extra zorgen en twijfels. De huidige omstandigheden kunnen je daarenboven extra onzeker of bezorgd maken.  

Hierbij enkele tips om in deze bijzondere omstandigheden zorg te dragen voor jezelf en elkaar; en om de periode na de geboorte wat te verlichten:  

  • Het bundelen van kraambezoek is momenteel geen optie, maar anderzijds hoef je nu evenmin volledig afgesloten te worden van bezoek of helpende handen.  
  • Naast contact met professionele zorgverleners, is het van belang gezond te blijven in deze omstandigheden door niet geïsoleerd te geraken. Misschien vind je het wel fijn om vast te houden aan je gewoonte om - van op afstand – samen je gedachten te verzetten met vriendinnen, te genieten met je hond als trouwe metgezel van een wandeling, …  
  • Blijf verbonden met elkaar en zorg dat je elkaar bij online contacten ook echt kunt zien (Skype, Whatsapp, …).  
  • Geniet buiten van de lentezon, eens wel of net even niet met je baby. 
  • Leer elkaar rustig kennen in het nestje die jullie nu thuis vormen met de baby. Durf te genieten van de tijd die vrijkomt als het werk en het bezoek wat minder op de voorgrond staat. Durf samen stil te vallen rond de baby, te delen met elkaar hoe het voelt om mama, papa, broer of zus te zijn. 
  • Als partner bescherm je jullie gezin ook in deze tijd. Je ondersteunt mama op vele manieren: door samen van en met de baby te genieten, door boodschappen te doen, door samen jullie lat naar beneden te halen door het schrappen van dingen die wel even kunnen wachten, door niet steeds zaken uit handen te willen nemen.
  • Het is helemaal normaal dat jullie huis ondersteboven ligt. Stoort het jullie toch, hou dan enkel jullie favoriete ruimte netjes als jullie dat rust brengt.
  • Geniet samen van jullie favoriete muziek, of waarom niet samen met je baby in je armen een douche nemen zodat dat babybadje even niet hoeft.
  • Toost samen met je vrienden op de geboorte via Skype, Whatsapp, ….  
  • Aanvaard hulp van de buren om wat kraamkost achter te laten op de deurmat of laat je kindje bewonderen bij een (k)raambezoek van achter het raam.  
  • Praat op afstand over wat je bezighoudt met iemand met wie je je gevoelens kan delen.  
  • Zoek bewust ontspanning op. Beweging is een prima manier om zowel fysiek als mentaal fit te blijven.  
  • Lees meer tips om je mentaal gezond te houden.

Heb je vragen, twijfels of zorgen? Neem dan contact op met je lokale medewerker van Kind en Gezin. Nog geen contactgegevens van een lokale medewerker in jouw buurt? Vraag deze gerust op via de Kind en Gezin-Lijn (078 150 100, elke weekdag bereikbaar tussen 8u - 20u).