Kind en Gezin vergroot aanbod fysieke contacten

Oogscreening Kind en Gezin consultatiebureau

Kind en Gezin staat klaar om meer kinderen en ouders op een veilige manier te ontvangen in de consultatiebureaus.

Woensdag 1 april herstartte Kind en Gezin al met een minimale, fysieke dienstverlening van 6 fysieke contactmomenten voor kinderen tussen 0 en 2,5 jaar. Die focusten op vaccinaties én het onderzoek en de opvolging van pasgeborenen.

Kind en Gezin gaat vanaf maandag 4 mei een stap verder en breidt de gratis, fysieke contacten uit met:

  • weegmomenten tijdens de vaccinatieconsulten van 12 weken en 15 maanden,
  • een klinisch onderzoek door de arts tijdens het vaccinatieconsult van 16 weken,
  • een consult bij de arts voor peuters van 24 maanden,
  • een consult bij de verpleegkundige voor kleuters van 30-33 maanden met oogtest.

Zo kan de ontwikkeling van kinderen actiever opgevolgd worden. 
Het consult op 30 maanden ondersteunt een vlotte overstap naar de kleuterschool
Ook de oogtest is heel belangrijk. Dankzij deze vroegtijdige opsporing van mogelijke oogproblemen, krijgt elk kind maximale kansen.

Er worden daarnaast ook extra contactmomenten georganiseerd voor kinderen met een bezorgdheid waarbij een klinisch onderzoek nodig is.

Aanvullend blijft Kind en Gezin hard inzetten op consulten en ondersteuning via telefonie of beeldbellen. Dit als aanvulling op de vaccinatieconsulten en ter vervanging van de consulten die nog niet fysiek plaatsvinden (6 maanden en 9 maanden). Ook het geplande kennismakingsbezoek tijdens de zwangerschap en de huisbezoeken na de bevalling (2 weken en 6 weken) verlopen nog telefonisch.

Kind en Gezin neemt ook proactief contact op met kwetsbare gezinnen en in geval van verontrusting.

Contactmomenten tijdens de coronacrisis

Zorg op maat

Kind en Gezin blijft maximaal bereikbaar voor alle gezinnen met jonge kinderen. Ouders kunnen altijd zelf contact opnemen met Kind en Gezin met een bezorgdheid, vraag, voor een luisterend oor of tips.

  • Elk lokaal Kind en Gezin-team is bereikbaar via Whatsapp, telefoon, Skype, …

  • De verpleegkundigen van de Kind en Gezin-Lijn zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8 en 20 uur via 078 150 100 en tussen 9 en 16.30 uur via chat.

#Wijsamen

Van 2 tot 24 april heeft Kind en Gezin 32.254 kinderen opgevolgd en dat in 
302 consultatiebureaus, 5.234 baby’s kregen er een gehoortest. 


De verpleegkundigen, gezinsondersteuners, sociaal werkers en pedagogen van 
Kind en Gezin ondersteunden samen 49.939 ouders via teleconsulten (telefonisch of via beeldbellen).

Dit lukte enkel dankzij de grote inzet van alle lokale teams van Kind en Gezin, de consultatiebureau-artsen, de organiserende besturen en de vrijwilligers, die in heel wat gevallen ‘nieuw’ zijn in de job en gehoor gaven aan lokale solidariteitsoproepen.

In mei verwelkomt Kind en Gezin zo’n 16.000 extra kinderen.

Wat mogen ouders verwachten op het consultatiebureau?

Deze affiche maakt het uitgebreide aanbod duidelijk en wordt ook gedeeld via sociale media. Kind en Gezin contacteert alle ouders in de loop van de volgende dagen en weken om de afspraken in te plannen.

Veiligheidsvoorschriften blijven gegarandeerd

Het is cruciaal dat alle ouders met vertrouwen naar de consultatiebureaus kunnen komen. Kind en Gezin houdt absoluut rekening met de verstrengde maatregelen om de verspreiding van COVID-19 te verhinderen. Het nodige veiligheidsmateriaal is aanwezig en de extra maatregelen rond hygiëne en afstand blijven van kracht.

Duiding
Kind en Gezin heeft een
 standaardaanbod van 13 fysieke contacten: 
1 kennismakingsgesprek tijdens de zwangerschap en 12 contacten vanaf de geboorte tot een kind 2,5 jaar is. 
Dit standaardaanbod wordt aangevuld met dienstverlening op maat voor alle ouders.
Dat was vanaf 1 april teruggebracht tot 6 fysieke contacten; het geboorteconsult met gehoortest en 5 vaccinatiemomenten (8 weken, 12 weken, 16 weken, 12 maanden en 15 maanden).

Meer info over contactmomenten vind je bij onze veelgestelde vragen over de coronacrisis.