Onderbouwd werken betekent dat je maximaal gebruik maakt van beschikbare kennis over bijv. ontwikkeling van kinderen en jongeren, aard en oorzaak van problemen, effectieve aanpakken.
In iedere stap van het proces (zie methodisch werken) wordt expliciet gebruik gemaakt van beschikbare kennis en bronnen.
Deze kennis en bronnen helpen de professional om weloverwogen beslissingen te nemen tijdens het interventieproces.
Als de professional optimaal gebruik maakt van bestaande kennis, zal hij meer doen wat werkt, wat dan weer zal leiden tot effectieve veranderingen.
Bij het maken van keuzes tijdens het proces worden de best beschikbare onderzoekskennis, de expertise van de professional en behoeften van het kind, de jongere en/of het gezin zorgvuldig afgewogen. Op basis daarvan worden gedurende het proces besluiten genomen over de best passende ondersteuning of hulp.
Die kennis komt uit verschillende bronnen:
- Beschikbare wetenschappelijke kennis (research-based)
- Kennis en ervaring uit opleiding en beroepspraktijk van professionals (expert-based of practice-based kennis))
- Ervaringskennis en voorkeuren van cliënten of burgers (client-based)
De integratie van al deze kennis en ervaring vindt plaats binnen de context van het probleem of het doel waaraan gewerkt wordt.
bron: NJI, Effectieve jeugdhulp